Skördefest

GrönsakerVi får ofta höra att det är svårt att laga vegetariskt och jag har aldrig förstått vad problemet är. Vad kan vara enklare än att laga grönsaker?

Igår hade jag fyndat på torget och sedan fyndade vi ute i vårt grönsaksland.

Till förrätt kokte jag färska rödbetor som jag serverade med en dressing av balsamvinäger, ofiltrerad olivolja och basilika. Flingsalta och peppra. Har man färsk rödlök och fetaost och inte är laktosintolerant kan man bland i det. Enkelt och fantastiskt gott.

Sedan gjorde jag spetskål bräserad med timjan och olivolja. Bara ta 1/2 dl vatten, 1/2 dl olivolja, 2 kvistar timjan och låta kålen puttra på svag värme tills den är genomvarm.

Alla fixar att skrubba ett par mandelpotatisar och att koka dem varsamt. Något av de godaste som finns.

Zucchinilandet bjöd på en liten Lebanese White Bush som skars i klyftor, saltades, olivoljades och fick vara i ugnen i 15 minuter på 20 grader. En favorit man aldrig tröttnar på.

De nyskördade bondbönorna behövde förvällas i en minut och marinerades sedan i en dressing med citron, olivolja och vitlök. Enklare blir det inte och jättegott.

Syra behöver kompenseras med sötma. Färsk lök skar jag i skivor och ringlade över en blandning av olivolja, honung och färsk rosmarin klippt i småbitar. In i ugnen tillsammans med zucchinin på 250 grader. Väldigt enkelt och väldigt gott.

Hur kan matlagning bli enklare än så här?

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

