Det långsamma livets lov

I princip undviker vi att blogga om de mest privata sfärerna i våra liv. Anna föreslog igår att jag skulle blogga om hennes veckolånga influensa.

– Vadå? kontrade jag, det blir en ganska enformig historia. Sov i fyra timmar, vaknade och sa; Det var allt en riktig körare det här. Sov i fyra timmar, vaknade och sa; Det var allt en riktig körare jag har åkt på, kan du ge mig lite blåbärssoppa? Osv. Det har hållit på sedan förra fredagen och Treo-förrådet är kört i botten.

Mitt i sjukskrivningen har det i alla fall inhandlats ett kolorerat magasin vid namn Pure. Förutom smink och mode* fokuserade den här tidningen på hur man ska göra för att må bättre. En artikel handlade om avgiftning, en om att varva ned.

Jag konstaterade belåtet att allt det som avgiftningsartikeln sa att man skulle undvika (kött, alkohol, snabbmat, mm) undvek jag redan och vi äter hyfsat med frukt och grönsaker så vi borde befinna oss i ett tillstånd av permanent detox. Artikeln förklarade dock inte varför man ibland skulle detoxa sig, det är lite enklare att aldrig stoppa i sig gift så behöver man inte detoxa sig.

Artikeln om att stressa av handlade en hel del om Slow-filosofin som jag i och för sig är varm anhängare av. När jag kollade in denna artikels checklista visade det sig även här att jag redan gjorde det mesta.

Jag skulle dock vilja nyansera några av råden. Ta till exempel det här med att man ska strosa istället för att hetsa fram i högt tempo. Det är jättebra, men ibland är det så jättebra att det blir lite för mycket.

Följ med på en morgonpromenad i skogen med Tage, Tekla och Muffin. Visst, det är intressant att stå och sniffa efter var rådjuren befann sig under natten och visst har vi ingen tid att passa så kan vi gå tillbaks och leta rätt på var Muffin slarvat bort sig den här gången. Men ibland blir det så långsamt att det är svårt att motivera varför man ska lägga en timme och en kvart på att gå 3 km.

Eller ta det här med att våga vara urkopplad. Det krävs inget mod, det har Telia redan fixat. Mobiltäckningen på gården är obefintlig. För att få bredband och telefoni fick vi vända oss till Teleservice i Sjöbo.

Ät långsamt. Jo, det skulle jag vilja övertyga Tekla om som slukar maten på 9-10 sekunder.

Välj innerfilen. Kära artikelförfattare, här i vår by är vi glada för de årstider när det finns en fil överhuvudtaget och helst ska den inte vara uppfylld av jordbruksmaskiner eller timmerbilar för då kan det verkligen bli tal om Slow Driving.

Hitta aktiviteter som hjälper dig att sakta ned. Som stickning, bakning och trädgårdsarbete… Stickning verkar inte vara ett problem i vårt hushåll om man bortser från lagringsproblem med 9-12 kubikmeter garn och mödorna med att bygga ett 35 kubikmeters förråd i stallet. Bakning påminner mig om att jag ska sätta en deg på jäsning över natten. Men så kommer vi till trädgårdsarbete. Jag skulle vilja bjuda hit artikelförfattaren för att gräva bort sly, slå med lie, gräva och rensa diken, såga ned träd, klyva ved, reparera stengärdsgårdar mm. Bra för fettförbränningen, men jobbet tar aldrig slut, och tja, en blick ut genom fönstret höjer pulsen snarare än sänker den.

Nåja, det långsamma livet är inte så tokigt om man sätter tempot till lagom, tempo giusto. Ungefär som Muffin gör på bilden. Allt kan inte göras samma dag och man får glädja sig åt det som blev gjort.

*Kommentar från Anna: Jag var febrig och omtöcknad, annars hade jag aldrig köpt denna ytliga och förljugna tidning. Jag har aldrig sminkat mej och är ointresserad av mode, så magasinet åker sannolikt i lådan för returpapper utan att läsas av mej.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Det långsamma livets lov

  1. Lena skriver:

    Hoppas du är bättre och det hjälper inte med tidningar! Ska man göra något roligt när man är sjuk så är det bättre med ett gott vin och många glassssssss…. Kram

Kommentera

