Kolhydratskräck

Långjäst morgonbröd

Under de senaste åren har olika ideologier om viktminskning baserade på idén att man inte ska äta kolhydrater blivit populära. Jag känner till åtminstone ett tiotal olika läror som predikar detta budskap. Jag drar dem alla över en kam, eftersom retoriken är i princip likadan, medan varje profet har sitt eget varumärke som de försöker tjäna pengar på.

Hypotesen, vilken mig veterligt ännu är obevisad i någon större klinisk studie, går ut på att om man får en snabb höjning av blodsockret så sätter kroppen in insulin för att ta ned sockerhalten i blodet. Sockret kan då användas till energi i musklerna om de behöver energi just då, eller lagras som fett. Detta är en stark förenkling.

I dagligt tal; Om man sitter framför sin dator och dricker brun läsk på kontoret så blir man bara fetare och fetare.

Jag tror själv att hypotesen i grund och botten är korrekt, dock tycks andra rön visa att det inte enbart är snabba höjningar av blodsockret som riskerar att göra en fet.

Retoriken följer följande mönster; Traditionellt har vi blivit tillsagda att inte äta mer energi än vad vi gör av med. Detta har lett till att industrin tagit fram en massa blaskiga lättprodukter. För att få dem att smaka bättre tillsätter man artificiella smakämnen och ännu värre socker. En lättprodukt med socker är värre än en fet produkt utan socker. Eftersom fett inte höjer blodsockret på samma sätt som socker gör.

Ergo; Lättprodukter gör dig fet, fetprodukter gör dig smal. Ät rester av döda djur, fett och eventuellt lite grönsaker så blir du smal. Och bäst av allt, du behöver inte motionera. Hmm, kan detta stämma?

Jag hade en gång av misstag köpt en lättyoghurt. Jag roade mig med att låta den rinna av i ett kaffefilter. Kvar blev en liten mängd guarnkärnmjöl blandat med färgämnen och några andra kemikalier (tror jag, jag hade elektronmikroskopet undanstoppat nere i källaren den dagen). Kritiken mot lättprodukter är alltså inte obefogad.

Men sedan går hypotesens anhängare ett steg längre. Förutom att inte dricka läsk eller äta äckelsöt lättyoghurt så ska man inte äta ris, pasta eller potatis eller äta bröd.

Stopp och belägg. Vi sätter oss i tidsmaskinen och flyger bakåt i tiden till en liten bondgård på 1600-talet. Runt frukostbordet slafsar gårdens folk i sig gröt på korngryn, tuggar på en skiva surdegsbröd och roffar åt sig några överblivna rovor från gårdagens aftonmål. Ingen är överviktig trots denna orgie i kolhydratätande. Hur kommer det sig?

Svaret är naturligtvis hårt kroppsarbete. När arbetet börjar slukar musklerna upp allt tillgängligt blodsocker. Efter en halvtimmes arbete sätter fettförbränningen igång och de få fettreserver som finns i kroppen förbrukas. Snart dags för en ny påfyllning av energi med nya kolhydrater. Utan risk för oönskad viktökning.

Så åker vi tillbaks till vår egen tid. I Bandyhagen sitter familjen Pettersson och familjen Svensson och äter frukost. Petterssons äter sitt hembakade surdegsbröd och äter havregrynsgröt. När maten är uppäten cyklar de till jobbet. Svenssons tar ett par rostade skivor bröd med marmelad. De tar tunnelbanan och bilen till jobbet. Svenssons som äter snabba kolhydrater kommer att bli fetare än Petterssons som äter långsamma.

Slutsats; Ät långsamma kolhydrater och rör på dig. Om du ska vara rädd för något så är det att sitta stilla.

Alla kroppar är unika till viss mån. Den som är glutenintolerant eller har IBS ska självklart inte äta matvaror med gluten eller fibrer som irriterar tarmen. Vi andra har gjort det sedan vi började gå på två ben.
Annonser

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Matfilosofi, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s