Garnförrådet

Detta inlägg förenar två så vitt skilda aktiviteter som stickning och byggande.

Byggandet pågår på stallvinden. Resultatet ska bli ett förråd. Längst in närmast kameran ska vi förvara saker som vi aldrig har och aldrig kommer att använda. I ett lager utanför detta ska vi förvara saker som vi använt någon enstaka gång och aldrig kommer att använda igen. Utanför detta lager ska vi sedan förvara saker som vi använder ibland.

En klass av objekt som tillhör den sista kategorin är 9-12 m3 garn. I min Facebook-grupp har jag fått frågan om denna mängd verkligen kan stämma eller om det är en överdrift och vad i hela fridens namn detta garn ska användas till. Siffran 9 är det jag har mätt upp, siffran 12 kommer från Anna. Här duttar vi inte med några enstaka liter hit och dit.

Så till frågan om varför man behöver mer än 9 m3 garn. Denna fråga är inte helt lätt att besvara för en man, men man kan säga att det börjar med en optimistisk framtidssyn där man förväntar sig att bli 423 år gammal, sittande i en gungstol med stickorna klapprande.

Så till frågan om dimensionering av förrådet. En mindre del behövs som klädkammare. Sedan har vi ett dynamiskt behov som inte är helt lätt att tillfredsställa. Ett par dm3 garn anländer med postgången varje vecka. Ett aningen mindre antal stickas upp. Detta genererar ett nettoöverskott som leder till att nya 70-litersbackar behöver inköpas på Bo Ohlssons i Tomelilla med jämna mellanrum. Förrådet har dimensionerats till c:a 30-32 m3. Som med alla ändliga resurser kommer detta att leda till en kris.

Vad ska hända med de 256 kökshanddukarna? Måste några skänkas till Brösarps berömda loppis?

Nåväl, något om byggproblematiken. Varje gång jag startar ett projekt svär jag på att nästa gång ska jag bara bygga med standardmått. Tjena kompis, du hade inte räknat med ett golv vågrätt som en puckelpist och takstolar utan hanband som vridit sig som korkskruvar. 80 % av byggtiden ägnas åt att mäta och rikta och palla upp.

Golvet vilar på klossar för att höja det ovanför elledningar och för att få det vågrätt. Det skiljer 10 cm mellan högsta och lägsta punkt. Ovanpå klossarna ligger råspont, ovanpå detta masonit för att hålla isoleringen på plats och sedan liggande 70-reglar. Det blir bara 4,5 cm isolering i golvet, men det får vi stå ut med. Det bygger tillräckligt på höjden ändå. Ovanpå detta 22 mm golvspånskiva. Se där, en torpargrund och till min stora förnöjelse är den vågrät. Puh, det var en resa bara det.

Väggarna är 70 mm regelväggar, masonit på utsidan, vindpapp som fuktspärr och råspont. Det blev vindpapp efter diskussion med vår snickare. Eftersom det är ett nästan kallförråd kan det på sommaren bli så att det är varmare och fuktigare utomhus än inne i förrådet. Har man plast som fuktspärr kan det bli kondens på utsidan av plasten, dvs in mot isoleringen. Huvva. Det vill vi inte vara med om. Därför blev det vindpapp istället för plast.

Vi kommer att sätta en avfuktare i förrådet.

Riktning av snedtaket var ett riktigt pillgöra med mycket snören, mätande och svordomar, men nu är det rakt. Eftersom takstolarna sjunkit in kommer isoleringen i snedtaket att variera från 45 mm till 145 mm. I den raka delen av taket kommer jag att sätta råspont (17 mm), vindpapp, 70 mm isolering, Ventiwell och 25 läkt som lutftspalt och sedan råspont och takpapp ovanpå. Det blåser in snö i stallet ibland och jag vill inte ha in smältande vatten som droppar ned genom isoleringen in i förrådet.

Om du frågat mig för ett par år sedan om jag skulle ge mig på ett sådant bygge hade jag nog mest sett skräckslagen ut. Men nu krälar jag runt där med vattenpasset och tumstocken i högsta hugg.

Det hade varit enklare att bygga en friggebod utomhus, men det blir mer praktiskt att kunna komma åt förrådet inifrån huset.

Det ska bli väldigt skönt när detta projekt är klar, men så säger man väl om alla byggprojekt. Och som sagt, nästa gång, enbart standardmått.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Byggnadsvård, Stickning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Garnförrådet

  1. Lena skriver:

    Anna! Längtar efter att få kolla in ditt garnförråd och väntar med spänning på att det ska bli klart. Gubben har ju som sagt fått jobb i Höör som vaktmästare och det stortrivs han med så hoppas att det blir förlängt ett bra tag. Vilket innebär att jag kan köpa mer garn och sticka upp! 🙂
    Kram och ta hand er!

    • Anna skriver:

      Jens jobbar på så förrådet är snart klart! Jag ser fram mot att mina garner ska bli lättåtkomliga – just nu måste jag köpa nya garner eftersom jag inte kommer åt de som är längst in och längst ner i vårt nuvarande förråd.

  2. catdogs skriver:

    Men, visst är det galet? Att det är så svårt att göra sig av med något!
    Tex. gamla kläder som dessutom har krymt under förvaringen.
    Rensade ut en kasse till Myrorna och kom hem med 2 kassar matt trasor!
    I våra vindsutrymmen finns trasmattor och matt trasor.
    Har aldrig vävt, men köpt många vackra trasmattor och massor av matt trasor!!
    Apropå isolering! 9-12 m3 garn är väl bra isolering?

    • Anna skriver:

      Tänk så bra med en massa matt-trasor! Du börjar säkert väva någon gång och då kommer du att få nytta av det du har i förråden.

      Jag är rätt bra på att göra mej av med kläder och böcker men mina garner vill jag absolut inte skiljas från. En gång bar jag iväg en stor kasse till Erikshjälpen, men jag ångrade mej efteråt 😉

Kommentera

