Hjälp! Det kommer hem en vegetarian!

GrönsakerFör en tid sedan svarade en känd så kallad etikettexpert i en av landets största morgontidningar på frågan om vad man ska göra med människor som kommer hem på besök och har behov av någon särskild sorts mat på grund av sina religion, etik, allergier eller intoleranser. Den så kallade etikettexperten som tycks ha varit hemma från skolan den dagen gyllene regeln togs upp i kristendomsundervisningen svarade att den som hade behov av någon annan sorts mat inte kunde kräva något av värden och borde erbjuda sig att ha med sin egen mat.

Tänk dig situationen att du är bortbjuden på middag och så säger värden; Du det är redan så jobbigt att laga mat till 18 personer så att du och din fru kanske ta med er något själva, ja du förstår säkert, hjärtligt välkommen i alla fall. Hjärtligt välkommen!? Öh!?

Svaret väckte vederbörlig upprördhet hos landets laktos- och glutenintoleranta, allergiker och vegetarianer och veganer vilka mangrannt protesterade på morgontidningens webbplats och i sin tur bemöttes av människor som inte ville laga något annorlunda. Jag tillhörde den grupp som protesterade mot den så kallade etikettexpertens svar eftersom jag och Anna har varit med om en mängd dystra och ibland oförskämda matupplevelser, såväl när vi varit bortbjudna som vid restaurangbesök.

Skall man då inte ta seden dit man kommer och äta vad som bjuds? Jo självklart, det är så jag är uppfostrad. Kan jag bara äta vad som bjuds så skulle det aldrig falla mig in att klaga, hur äckligt eller snålt tilltaget det än var. Vi har själva inget tålamod med pjoskbarn (de kommer i alla åldrar från 3 år och uppåt) som sitter och berättar att broccoli växer i halsen, svamp känns slemmigt på tungan eller att de aldrig äter vitlök.

Däremot tar vi hänsyn till sjukdom, religion eller etik. En muslimsk kollega till mig var hemma på besök, blev lite blek om nosen när han hörde att vi hade tänkt göra nässelsoppa och då blev det ett snabbt byte till spenatsoppa istället. Helt ok. Så som vi själva vill vi bli bemötta, så bemöter vi andra.

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om någon gick från mitt bord hungrig eller missnöjd. Dessutom skulle mamma, mormor och farmor komma och spöka för mig, jag kan se mammas laserblick skära rätt igenom mig bara vid tanken.

Om någon är vänlig nog att bjuda hem oss berättar vi i förväg vad vi äter, jag har till och med en lista på vad jag äter och vad som skulle döda mig om jag åt av det.

Vad skall man då göra om man har råkat bjuda någon som är allergisk eller vegetarian, kanske till och med  både och som i mitt fall? Här är några bra tips.

(1) Den person som kommer hem till dig har ungefär samma hunger som en annan person av samma storlek. Om du har tänkt att övriga middagsgäster ska bli hyfsat mätta så uppskattar även denna person att få äta sig mätt.

Det betyder att om du serverar en varmrätt till övriga så blir vegetarianen lite lång i ansiktet om han eller hon bara får några salladsblad och lite potatis. Om alla andra äter en festlig trerättersmeny så är det inte speciellt kul att sitta och försöka få tre kokta potatisar och ett par blad isbergssallad att vara en hel måltid och sedan bara dricka en kopp kaffe medan övriga smaskar i sig en efterrätt.

(2) De flesta människor uppskattar att vara en del av en gemenskap, speciellt om man går på fest. Det betyder att en vegetarian tycker att det är väldigt skönt att äta något som ser nästan likadant ut som det alla andra äter och slippa att ännu en gång artigt försök glida undan att motivera varför man inte vill äta upp resterna av någon som rädd och skräckslagen har jagats in i en djurtransport och sedan dödats under stor ångest och plåga.

(3) Gör det inte krångligare än vad det är. De flesta delar av en måltid består gudskelov inte av rester av döda djur. Om du serverar en potatisgratäng till huvudrätten kan vegetarianen äta den (veganer och laktosintoleranta kan få en med sojagrädde), kanske något uppstekt qourn eller sojaprodukt (finns i frysdisken) och om du byter ut köttbuljongen i såsen mot grönsaksbuljong kan även vegetarianen äta den. Utnyttja det du ändå ska laga.

(4) Lita på din egen matlagning. Vegetarianer blir erbjudna så snålt tilltagna och äckliga rätter på personalmatsalar och restauranger så att även om du inte är en stjärna i köket kommer du att åstadkomma något bättre.

(5) Fråga. Säg; Jag har tänkt bjuda på X, vad skulle du vilja ha? Vegetarianen kan förmodligen ge några bra förslag av typ de i punkt 3.

Om du ändå känner dig orolig för att få hem en vegetarian på middag, tänk då på att om du överhuvudtaget serverar något kommer vegetarianen att bli överlycklig. Det är nämligen inget man är bortskämd med.

Serverar du så mycket mat att vegetarianen dessutom blir mätt kommer du att få guldstjärna i kanten. Det är nämligen inget man är bortskämd med.

Skulle det dessutom smaka gott, kommer vegetarianen att vara i sjunde himlen. Det är nämligen inget man är bortskämd med.

Summa summarum, det finns ingen som är lättare att bjuda på middag än en vegetarian, vi är tacksamma för det lilla.

Den ganska animerade debatten på morgontidningens webbplats om man bör tillämpa gyllene regeln eller inte om man får hem människor med särskilda behov på middag avslutades med ett ovanligt förnuftigt inlägg. En person som hette Anna skrev att i hennes hem tog man emot gäster med både etiska, sjukdoms- och religiösa önskemål, allt kunde lösas med lite god vilja och hon förstod inte vad problemet var.
Jag läste upp detta inlägg till söndagsfrukosten för Anna och sa belåtet att detta var minnsann en klok person som avslutat debatten. Då säger Anna stillsamt:
Det var jag som skrev det.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Matfilosofi, Recept och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hjälp! Det kommer hem en vegetarian!

  1. Jens skriver:

    Jag kräver inte av andra att de ska äta vegetariskt, det är ett val man måste komma fram till själv. Innan jag blev vegetarian åt jag c:a 1/3 vegetariskt, för att det är gott och enkelt att laga, utan att ha några speciella etiska motiv. Därför är jag så förundrad över hur någon kan tycka att det är svårt att laga vegetariskt. Det finns inget som är så lätt som att fixa till lite grönsaker och ris eller pasta.

Kommentera

