Jag minns mitt ljuva 80-tal

The Cult 1985

Svenskt Näringsliv har skapat den mycket underhållande webbplatsen Så var det 1980. Webbplatsen har ett par 10-minuters filmer om hur det var på 80-talet inom några olika områden som mat, kultur, jobb, kommunikationer, hälsa & sjukvård m.fl.

Tittar man på reportage med 30 år på nacken så får man ju sig alltid ett gott skratt av frisyrer och kläder och i detta fall också av uppfattningar och åsikter som inte är så vanliga längre. Reportaget om mat 1980 är en skräckfilm i miniatyr.

Filmerna är mästerverk i propaganda. Undertonen är att allt har blivit bättre 30 år senare på grund av privatiseringar, fri konkurrens, tekniska framsteg, internationalisering och globalisering. Det mesta sådant som LO och socialdemokraterna varit motståndare till, i alla fall i sin officiella retorik. Det skickliga är att socialdemokratin utan att nämnas vid namn associeras med allt som är fult, dålig smak, föråldrat och inskränkt. Men att maten var äcklig var ju inte sossarnas fel.

Utan att på något sätt ta politisk ställning mellan då och nu vill jag ändå försvara 80-talet som var ett bra årtionde för mig.

Ulf Norling anställde mig på ADB-gruppen. Det blev starten på mitt yrkesliv, han räddade mig undan svältdöden eller att få försörja mig som fabriksarbetare.

Jag började tjäna pengar, kunde köpa min första lägenhet och gå ut och roa mig, för att inte tala om inköp av italienska designlampor, några av dem smugglades från Italien, tullfrihet fanns inte på den tiden.

En kväll när jag var ute på Lunds Nation träffade jag Anna första gången, vi hade ett sommarförhållande, såg Eldkvarn på gamla KB när det låg på Erikslust och Amarcord på en snuskig porrbio i Malmö. På midsommarafton 1983 bjöd jag henne på Kärlekens körsbär.

Resorna gick till Italien där jag blev ungefär lika förtjust i maten som språket och i Florens träffade jag Con som jag delade hus med i Melbourne. Jag upptäckte nya franska köket och började laga lättare och fräschare med grönsaker.

Iron Maiden turnerade med Somewhere in time-skivan och Bruce Dickinson slogs med laserkanon mot monstret Eddie. Jag var lättroad och är det fortfarande.

Vi häckade på filmstudion och såg allt av Fassbinder och Werner Herzog och Fellini.

Mitt dryga år i Melbourne var ett av de bästa i mitt liv. Jag David, hans dåvarande flickvän Fiona och deras polare såg The Cult på The Venue (se bild ovan med herrar Astbury och Duffy i högform). Mina camping-tripper med David, Fiona och Phil inspirerade mig till mitt livs resa, 5 månader i outback 1997.

När jag kom hem från Australien blev jag snabbt kompis med en ny kollega, Max. Vi har varit de bästa vänner sedan dess. Utom de gånger när vi drev varandra till galenskap. Men det var på 90-talet.

Arbetsuppgifterna blev roligare och roligare.

1988 träffade jag min holländska kompisar Judith och Kelly. 23 år senare är vi fortfarande de bästa vänner. 1989 firade jag Frankrikes nationaldag uppflugen på ett tak mitt emot Triumfbågen med en flaska champagne i högerhanden. Fyrverkeriet var förmodligen århundradets värsta.

Ok, Svenskt Näringsliv har rätt. Det fanns knappt mobiltelefoner, det var monopol på TV, Siewert Öhholm ställde Anders Tegner till svars för WASP:s scenshow, maten var äcklig, man var en taskig kollega om man inte sjöng allsång från de stencilerade häftena på företagsfesterna, det fanns en massa värdelös pop (men det finns det nu också), beskäftiga myndigheter varnade för allt o.s.v. o.s.v.

Men mitt 80-tal var överlag bra. I mitt eget kök lagade jag vad jag ville, Metallica gav ut Justice for All, jag såg vilka filmer jag hade lust med och experimenterade med multimedia och Internet på jobbet. Kort sagt, ville man ha kul kunde man.

Och jag både ville och kunde.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

