Ett enda mörker

Beckmörker när man går upp, beckmörker när man kommer hem. Omöjligt att gå med hundarna i skogen på morgonpromenaden, i alla fall om man vill vara säker på att inte träffa på vildsvin. Och så detta eviga regnande…

Eftersom jag har en obotligt optimistisk läggning, så förmedlar jag min snusförnumstiga filosofi till alla jag möter, vare sig de vill lyssna eller inte. Gubben på Statoil, försäljarna på Mekonomen, budkillen på macken, damerna i delikatessbutiken i Ystad, alla får de höra att det kunde varit värre. Det kunde ha snöat och korkat igen hela Österlen.

Med en trött suck håller de med. Hur vedervärdigt det än är med regnstorm och plus två grader så är det i alla fall bättre än snöstorm på Österlen.

Men i förrgår fick sig min käcka foten i kläm jajamänsan optimism sig en rejäl törn. Anna ringde mig i bilen och berättade att det droppade vatten från kökstaket. Hon hade precis varit ute och klättrat på gaveln och häftat upp vindpapp. Regnet piskade sig tydligen in vid fönstersmygarna på vindsfönstret, letade sig sedan ned i väggen och behagade rinna ned genom kökstaket.

– Men du, sa jag till Anna. Vi passar på att elda så får vi det lite mysigt och så torkar vi upp i taket. Den rejäla törnen var över och jag kunde åter betrakta beckmörkret och regnbyarna som piskade rutor och yttervägg med ögon glansiga av tacksam ödmjukhet.

Det kunde varit värre. Det kunde varit snö.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ett enda mörker

  1. Anna skriver:

    I ett lyckligt äktenskap är man överens om det mesta. Jens och jag är överens om det mesta…
    …utom en sak.

    Snö…

    Jag (Anna) älskar snö. Jag byter glatt bort en solig sommardag mot ett rejält snöoväder.

  2. Vi husägare har en ständig skräck för inträngande regnvatten.Hua!Men du Jens verkar ha en lika duktig Anna som jag har. Men min Anna är inte snömissbrukare!
    I går åt vi lunch ute på terrassen!
    Jan

Kommentera

