Rädd och hungrig

Vissa dagar utsätts man för prövningar. Anna ringde lagom till lunchen och beordrade Jens att duscha mig. Han ritualprotesterade och mumlade om arbete att göra och att det inte behövdes, men det hjälpte inte. I princip är det bra att det finns en person han lyder, men inte just i detta fall.

Under halvfalska förespeglingar om badrumsgodis lockades jag in i badrummet. Obarmhärtigt spolades min kropp med ljummet vatten och en obeskrivlig substans (lavendelschampoo) masserades in i min päls. Egentligen var det rätt skönt, men av princip går jag inte med på att behandlas på detta viset. Nuförtiden har jag fått sluta med att bita Jens när han torkar mig, han blir arg på riktigt och dessutom är det lite mysigt.

Allt ståhej berodde på att vi skulle till Alf. Alf är en stor veterinär med snälla händer och en bestämd röst. Jag tycker att det är lite läskigt att vara på undersökningsbordet så för säkerhets skull trycker jag mig mot Jens under tiden. Ibland är det bra att ha honom.

Nu kom det bistra besked. Inte om mitt hjärta, det tickar på med hjälp av medicinen, utan om min vikt. Visst jag är glad i mat, men nu väger jag alldeles för mycket. Jens fick stå med huvudet böjt och blicken i golvet och fick skarpa tillsägelser om att nu var det slut med husmanskost. Tage och Jens fick samma predikan när Alf tog ut en pinne ur munnen på Tage förra sommaren.

Med nya recept begav vi oss för att hämta Anna. Hon hade förberett starten på min bantningskur med att köpa min favoritost Pecorino Romano. En betydligt roligare bantningsmetod än LCHF. Det ser dystert ut i den närmsta framtiden. Jens pratar om att ransonera knäckebrödet och att det är slut med smakbitar av pasta och potatis. Han kan i alla fall inte mena morötter.

Och hästskit äter jag så mycket jag vill, oavsett Alfs åsikt i frågan.

Litterärt bevandrade bloggläsare känner förstås igen blinkningen åt Strindberg, Tjänstekvinnans son.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

