Våra värsta jular

– Måste vi fira jul i år? Det var Anna som nedbäddad i sängen med en praktförkylning inte kunde föreställa sig att hon skulle vara uppe till julafton.

– Nja, men vi ska ju ändå göra mat, och lite kan vi väl julstäda och jag kan väl få spela engelska julsånger? Det var mitt svar, omedveten om att det skulle vara min tur några dagar senare att ligga nedbäddad med halsduk om halsen och rakblad som dansade i luftstrupen. Vi började påminna oss våra värsta jular tillsammans.

2010 var direkt skrattretande. Snöstorm utbröt på det som på skånska kallas ”lillejulafton”. Trots detta skrev jag ett blogginlägg om hur mysigt det var. På julafton var vägen in till oss översnöad. Det tog fram till klockan fem innan vi hade skottat oss ut, med snö upp till midjan tog det sin tid. Vi var tvungna för Tekla måste ha sin motion för hjärtats skull. Vi fikade, gick på hundpromenad och när vi kom tillbaks var klockan närmare sju.

– Äh, vi tar pasta, tyckte Anna.

– Så fan heller, muttrade jag, lagade en liten julmiddag och klockan nio åt vi, tittade dystert på nästa snöfall och gav varandra och hundarna julklappar.

2007 hade jag influensa, låg nere för räkning i nio dagar, var visserligen uppe och lagade julmat, men förstår inte hur. En dryg vecka bara försvann utan att jag var medveten om att den existerat.

Ett år vars årtal jag har förträngt fick vi vinterkräksjuka på juldagen. Vi bodde i Annas lilla etta på 24 m2 med Tekla. Fysiskt var det nog en av de vedervärdigaste jular jag varit med om. Framåt annandagens eftermiddag kunde jag äta en kokt potatis.

Men vad är väl jularnas fysiska plågor om hela flocken är samlad och tillsammans? Allt kunde vara så mycket värre.

Man kunde fira en traditionell familjejul till exempel. Då är det allt bättre med en rejäl dunderförkylning.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Våra värsta jular

  1. catdogs skriver:

    Ojojoj, det här med
    ”bättre med en rejäl dunderförkylning än en traditionell familjejul”…oj oj oj.
    Törs man önska God Jul?

Kommentera

