Grön jul – Tips för ett vegetariskt julbord

Hur kan man tänka om ska sätta ihop ett vegetariskt julbord?

Förutom att jag har etiska invändningar mot det gamla bondekökets råvaror (flera av dem var en gång en levande varelse som gott kunde få fortsätta att leva), så var tillagningsmetoderna ingen höjdare. Det mesta av smak och näring förstördes i långkok och konserveringsmetoder.

Vi är inga snapsmänniskor (ett snabbt sätt att bedöva smaknerverna), så vi har inget behov att hitta på något som man kan sitta och snapsa till. Det betyder att inga märkliga ”auberginesillar” el.dyl. finner en väg in på vårt julbord. Däremot goda knäckebröd och något pålägg till detta.

Min matlagningsfilosofi är att utgå från säsongens råvaror och laga till dem så fräscht det går. För att skapa julkänsla använder jag typiska julkryddor som saffran, kryddnejlika, kanel, kardemumma, senap o.s.v. Jag gör helt enkelt en vinterbuffé med lite julaccent.

Ett gott bröd

Beroende på hur det står till med bakorken efter att lussebullar och pepparkakor kommit ur ugnen, så är ett hembakat finskt rågbröd aldrig fel.

Senap

Senap hör julen till. Anna brukar göra sin egen, enligt ett eget recept. I år åkte Djurröds ekologiska honung ned i blandningen. Vi använder senapen till sojakorvar.

Janssons frestelse utan fisk

Det är lätt att göra en Janssons frestelse utan fisk. Man helt enkelt utelämnar fisken. Det finns en del idéer om hur man ersätta fisken med något annat (Tartex, kapris, oliver), men man får ändå inte till sältan och umami-smaken, så man kan lika gärna låta bli. Vi använder sojagrädde istället för animalisk grädde.

Grönkål med kumminstekta äpplen

Långkål är en rätt som jag tycker kan förpassa till historieböckerna, det finns roligare sätt att laga till grönkål. Jag brukar steka äpplen med rödlök, kummin och vänder den med förvälld (eller frusen) grönkål och äpplecidervinäger. En otroligt god vinterrätt.

Olivoljestekt rödkål

Traditionell rödkål, för att inte tala om brunkål, jag säger bara uurk. En betydligt fräschare variant får man om man steker fint strimlad rödkål i olivolja och flingsaltar. Superenkelt och supergott.

Rödbetssallad med fetaost

Vi har ett favoritrecept från Cranks Gröna, en rödbetssallad med dressing av senap, kummin, balsamvinäger och olivolja. Äter du ost bryter salt fetaost fint mot rödbetornas sötma och vinägerns och senapens syra. Garnera med bladpersilja.

Ugnstekt palsternacka med citron, honung, olivolja, timjan

Gör en dressing av färskpressad citron, dubbel så mycket olivolja, timjan och rör ihop med honung. Skär palsternackorna i grova, långa bitar, ugnstek tillsammans med Janssons frestelse.

Kryddiga vegobollar

Annas favorit på julbordet är vegobollar kryddade med lök, vitlök, ingefära, koriander och spiskummin. Jag använder vegofärs från Hälsans kök, en produkt där jag egentligen tycker att hemlige kocken har haft för mycket att säga till om, men är det jul så är det. Tänk på att röra ihop lite tidigare på dagen så att färsen tinar, gör små bullar och stek på låg temperatur.

Citrussallad

Jag gillar något lite friskare på julbordet. Citrussmaker är en julklassiker, i alla fall efter andra världskriget. Man gör enkelt en sallad med rödlök, balsamvinäger, olivolja och blandade citrusfrukter (apelsin, grape). Känner man för det kan man blanda med vita bönor.

Torkad frukt med glöggkryddor

Balsamvinäger, muscovadosocker, kanelstång, kryddnejlika, hel kardemumma, rödvin och blandad torkad frukt, se där ett sötsurt tillbehör med julsmaker. Börja med vinägern, sockret och kryddorna, låt koka ihop tillsätt sedan vin och torkad frukt.

Risgrynsgröt och Ris á la Malta

Risgrynsgröt går att koka med sojamjölk, snällt mot alla laktosintoleranta. Ska man göra en Ris á la Malta vispar jag Soyatoo eller Airy & Creamy. Traditionellt är det apelsiner som pålägg, men jag brukar göra den med en blandning av hallon och blåbär.

Eftersom vi aldrig är fler än två människor som äter julbord, så finns det en gräns för hur mycket man orkar laga och äta. Förutom den ständigt återkommande frågan ”Men vad äter ni?”, får vi runt jul ofta frågan ”Hur gör ni?”. Tja som ovan, med variationer.

Jag har aldrig varit förtjust i den typ av matlagning som man var tvingad till i det gamla svenska bondesamhället. Även på den tiden jag fortfarande åt kött mådde jag fruktansvärt illa efter ett par dagar med kött, sprit och sarkasmer. Suget i mellandagarna efter grönsaker, mineralvatten och ett par vänliga ord brukade vara enormt. Hade jag inte varit vegetarian hade jag av rena smak- och hälsoskäl kastat ut det mesta från ett traditionellt julbord.

En fördel med att bli äldre är att man kan själv välja vad man vill äta istället för vem som ska ätas upp.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Matfilosofi, Recept och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Grön jul – Tips för ett vegetariskt julbord

  1. Linda skriver:

    God fortsättning till er och era fina djur!
    Jag vet inte om ni äter ost men jag kan tipsa om supergoda ”falska köttbullar”, vet egentligen inte varför de kallas så, vi brukar bara säga mandel- och västerbottenbullar istället, det är ju vad det är =)
    http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1996

Kommentera

