Garnförrådet och andra nyheter

Tio dagars bloggskugga, det är nästan som om man upphört att finnas. Dessutom har jag avslutat mitt fejsbok-konto, i den mån man kan avsluta ett sådant. Det är en upplevelse lite som att stänga ner HAL i 2001 – En rymdodyssé, dom ger sig inte så lätt.

– Jens, tänk på vad du gör, du har meddelanden som väntar. Det har man alltså inte, men de gör allt för att hålla en kvar.

Det är den moderna tiden, finns du inte på nätet, finns du inte. Hur fanns jag före Internet och mobiltelefoner? Det får ett annat inlägg reda ut.

Vissa veckor bara försvinner, men vi (läs Anna) har i alla fall hunnit med att måla golvet i förrådet och börja flytta in saker. Begrunda samlingen ovanför, det är cirka 1/2 – 2/3 av garnsamlingen. Tror jag. Man vet aldrig så noga var ett garnnystan kan dyka upp.

Rostmonstret är tillbaka med en begagnad generator inopererad i buken. Jag försöker räkna ut om ett wobblande ljud beror på obalanserade däck eller på någon ny krämpa.

Det är en bra sak med snö och kyla, det är lättare att locka hem alla katter. Till och med Isa tycker att det är bra att sova inomhus.

Alla djur mår bra. Speciellt Tekla är ovanligt pigg just nu vilket yttrar sig i en ständig ström av vanart och otillåtna påhitt.

Anna tycker att jag ska publicera ett recept på grönkålssoppa. Men det är inget recept, stek lök, potatis och morot och eventuellt någon annan soppgrönsak med körvel. Häll i fond så att det täcker och stoppa ned färsk grönkål skuren i småbitar. Koka i 15-20 minuter. Häll i 2,5 dl sojagrädde, koka ihop lite. Mixa, salta och peppra. Servera med ett gott nybakat bröd. Som sagt, det är inget recept, man bara gör.

Det är kanske så vi skulle göra med bloggandet, inte tänka bara skriva. Till skillnad från detta inlägg som krävde ett par timmars förberedande och nio utkast.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet, Stickning. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Garnförrådet och andra nyheter

  1. Nu blev jag inspirerad. Har länge funderat på att köpa grönkål och göra soppa. Får bli på onsdag.
    /Anna

  2. Lena skriver:

    Anna…. är det alla garner eller bara ena halvan? Jag gjorde en beställning idag från yarn paradise och när klockan var 14.08 så hade dom skickat min order, snabbt. Hoppas att allt är ok annars och om du skulle ha problem med att hinna göra något av dina garner så skicka gärna lite mitt håll…. 🙂 kram

    • Anna skriver:

      Lena, det är inte allt men jag tror nog att det är mer än hälften. Igår när jag städade ur en kista som vi förvara filtar i hittade jag ännu mer garn, bland annat en massa isländska LOPI-garner. Nu ska både Jens och jag få nya islandskoftor!

      Låter spännnande med beställningen från Yarn Paradise. Jag måste erkänna att jag inte behöver köpa mer garn för tillfället…

  3. Klara skriver:

    Å jag som tycker jag har mycket garn i stashen här hemma… inget mot din kan jag säga!

    • Anna skriver:

      Härligt att vara bäst/värst ibland! Om du bor ihop med någon som klagar över din stash så kan du ju alltid visa bilden på mitt förråd. Och det är faktiskt inte allt, jag har mer garn än så. Precis som Jens skriver så vet man aldrig var det kan dyka upp garn här i vårt hus 😉

  4. Klara skriver:

    Ha ha ja, din stash får bli referens för hur mycket garn man får ha. 😉
    Karln här hemma klagar inte eftersom han får ta del av det som blir skapat. Håller på med en väst till honom just nu, vilket gör att ca 800g försvinner från min stash. 🙂
    Vi flyttade för drygt två år sedan och det dyker fortfarande upp garnlådor ibland. Tyvärr mest akrylgarner, vilket jag inte använder längre. Går alltid att sälja på Tradera. 😉

    • Anna skriver:

      När jag trodde att jag gått igenom alla garnkorgar, -kassar och -lådor drog jag mej till minnes att jag hade garn också i en stor träkista. Minsann, där hade jag stoppat undan en massa isländska LOPI-garner och flera fynd från en Garnstudio-realisation härom året. Glad överraskning och nu kan jag sticka nya LOPI-koftor till både Jens och mej!

Kommentera

