Frusen och frustrerad

[bild kommer] När vi vaknade i morse var det -18 grader ute, 16 grader inne och ett envist rött blinkande larm på rumsgivaren till jordvärmepannan. Dessutom har vattnet till varmvattnet i köket fryst. Trots ivrig uppvärmning med byggfläkt har inte isproppen gett med sig.

Jag tycker om att undersöka apparater och försöka fundera ut hur de fungerar, speciellt om ett styr- och reglerprogram är inblandat. Genom en hel del experimenterande och viss utbildning av serviceteknikern Jan som då och då är här, trodde jag att jag fattade hur styrprogrammet fungerar. Men idag gick jag bet på att överlista den rackaren.

Problemet tycks vara att någon ventil eller givare trilskas så att kompressorn inte får jobba som den ska. Den byttes i höstas för en tämligen dyr summa.

Allt experimenterande, ackompanjerat av många suckar och oj, oj, oj, slutade med att jag stängde av kompressorn och kör jordvärmen i reservläge, dvs enbart med el. Kul för elräkningen när termometern visar -14.

Sådana här manicker kan driva mig till vansinne. Vattenburen golvvärme är egentligen ett ganska enkelt system. Värm upp vatten, shunta ned det till önskad temperatur i golvet och pumpa runt det med en cirkulationspump. Jag erkänner att den lilla detaljen med uppvärmning av vatten på ett billigt sätt är en utmaning, men resten är det inte. Golvtemperaturen skulle kunna styras med ett enkelt reglage, ställ in på t.ex. 28 grader och se vad det blir för inomhustemperatur.

Problemen börjar när man börjar blanda in ingenjörer och deras kreativa lösningar för reglering.

Delar av uppvärmningsproblemet löstes idag med eldning i spisen. Mysigt, varmt och utan inblandning av ingenjörer. Vi har varmt vatten till duschen, värmer diskvatten på spsen och nu i natt ska jag hålla värmen med den beprövade metoden ”One dog night”, dvs jag och Tage ska sova tillsammans.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Frusen och frustrerad

  1. Faktiskt frös vårt vatten i morse också. Vattenledningen ligger bitvis på bara på marken. Vår HB står på en provisorisk plats. Ledningen tinade dock av sig själv vid 10 tiden.
    /Anna

Kommentera

