Från Grodträsk till Grodparadis

– 8 på morgonen, rena värmeböljan. Och jordvärmepumpen sköter sig exemplariskt, bara man kör den i nödläge med bara el och har kopplat bort styrprogrammet.

Vill man däremot hålla värmen utomhus är fysiskt arbete oslagbart. Vi har fått ett positivt förhandsbesked av Länsstyrelsen på att anlägga ett Grodparadis i det nuvarande träsket. Det kräver att jag sågar ned en massa träd så att det går att gräva en damm.

Lite kaxigt sa jag vid Länsstyrelsens besök att det skulle jag fixa på 3-4 dagar. När jag idag satte igång att såga ned och upp alla de askar som redan fallit eller stod på sniskan insåg jag snabbt att det rörde sig mer om tio dagars jobb. Så då vet jag vad jag har för hobby fram tills i slutet av april. Och jag behöver investera i en ny kedja.

Min späda kropp är inte riktigt gjord för motorsågning och släpning av träd. Lyckligtvis fanns det idag möjlighet att fylla på energiförrådet med Annas underbara surdegsbröd och för dagen, den grandiosa granolan. Lyckligtvis lider vi inte av kolhydratskräck här.

Nåväl, för övrigt vill jag ännu en gång framhålla vilket otroligt plagg en islandskofta stickad i lopigarn är. Plus tio grader och dimma eller minus femton grader, den håller värmen i alla väder.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

