Lite sliten…

”Den är kanske lite sliten, men det är min älsklingströja” säger Jens varje gång jag försöker slänga hans älskade jaktröja i soppåsen.

”Lite sliten” är väl ett understatement. Älsklingströjan består numera mest av hål och hängande trådar, och en och annan intorkad grötfläck. Det var länge sedan jag ens funderade på att laga den. Det går förmodligen snabbare att sticka en ny likadan tröja. Tack och lov var jag så förutseende att jag köpte mer än 2 kilo av detta underbara garn. Det räcker till minst 6 tröjor till.

Tröjan har använts så gott som dagligen i flera år. Jag höll på att skriva ”både dag och natt” men det är kanske att ta i. Å andra sidan tror jag att Jens hade sovit i den också om den inte hade varit så varm.

Jag blir absolut inte ledsen när mina alster blir utslitna, snarare tvärtom. Det är roligt att ett plagg blir så uppskattat att det bokstavligt talat slits ut.

Modellen är Elizabet Zimmermanns Seamless hybrid (Ravelrylänk). Garnet, som innehåller 70 % jakull, är ett av mina absoluta favoritgarner! De röda kanterna är stickade av samma garn som handfärgats av Eva i Stäket. Garnet är tunt och drygt, och jag brukar sticka det med dubbel tråd. Det är en dröm att jobba med, plaggen blir lätta, otroligt varma och nästan lika mjuka som kashmir. Till mej själv har jag gjort en halsduk som värmer gott även de kallaste och blåsigaste vinterdagarna. 

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lite sliten…

  1. liene skriver:

    Den var riktig älsklings ` tröja…..i ordets rakaste mening !
    Den garnet är så gott som sluttsåld och rester är bokade av annan garn fantast!
    Mvh liene
    En bild talar 1000 ord:)

  2. Anna skriver:

    Ja, den tröjan har verkligen blivit använd men nu är det nog dags att sticka en ny likadan.

    Garnet är ett av de bästa och skönaste garner jag någonsin stickat i och det är otroligt att så lätta och luftiga plagg kan bli så varma. Minns inte hur mycket garn det gick åt till tröjan, men jag skulle gissa på 300-350 gram.

    Jag måste göra en kofta eller tröja till mej själv också. Har stickat en lång halsduk till mej själv och den är inte ett dugg sliten, trots att jag använt den mycket i flera vintrar. Jens har använt sin tröja extremt mycket så det är inte så konstigt att den slitits ut.

  3. Eva i Stäket skriver:

    Även hos mig är garnet på upphällningen, så passa på att bunkra upp! Kul att se att tröjan har varit sååååå älskad! 😉

    • Anna skriver:

      Men nu ska den definitivt avvecklas och det blir blå kanter av det nya garnet som jag precis beställde av dej (rent lyckokast att det var veckans vara). Funderar på att filta det som är kvar av tröjan i tvättmaskinen och sy ett iPhonefodral eller nåt sånt.

      Trevlig helg!

Kommentera

