Lilla hjärtats dag

I söndags snöade det så mycket att nedsågningen av träd i Grodträsket fick ställas in. Morgonpromenaden blev en tämligen snöig historia.

Jag befinner mig i ett akut sorgearbete efter jaktröjan som tycks ha gått upp i rök eller försvunnit på annat sätt. Lyckligtvis får jag tröst av mina kamratstödjare Tage och Tekla. Vi har bildat en krisgrupp för att bearbeta detta trauma. Krisgruppen är just nu mest sysselsatt med att provsmaka Annas olika surdegsbak.

Efter några dagar med märkligt väder, bland annat isdimma och duggregn, snöar det igen. Så jag har en liten aning om vad jag ska göra klockan sex i morgon bitti. Anna tycker att det skulle kommit i julas istället.

Det påminner mig om en mars för flera år sedan när vi bodde i Lund. Julen hade varit grön och regnig. Mars bjöd på vinterväder. Jag kom då på den lite bisarra idén att vi skulle fira julafton i mars. Sagt och gjort, kok av grötris och andra julinspirerade rätter satte igång. Det var helt ok att sitta och äta Ris á la Malta i mars, fast den riktiga julkänslan infann sig inte.

I kväll var det kanske julväder, men vi firade naturligtvis en speciell version av alla hjärtans dag. Vi har ju vårt eget lilla hjärta Tekla där varje dag egentligen är lilla hjärtats dag. Flocken avnjöt en måltid med rödvinssås, potatismos och dragonstekt qourn under ett tämligen osentimentalt slafsande i matskålarna. Därefter en vindpinad promenad fram och tillbaks till Lönhults-slätten. Bra för såväl hjärta som mage.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar, Livet på landet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Lilla hjärtats dag

  1. catdogs skriver:

    Vilken fin bild!
    Fast jag trodde att ”risken” för sådana bilder var över nu!
    Tyckte mig se vårtecken innan snön kom.
    Bra gjort av Anna att skaffa undan den utslitna jaktröjan!
    (jag blev inspirerad till att göra en räd in i husses garderob)
    Antar att den fina tröjan Jens bär på bilden också är ett av
    Annas verk , en fin ersättare till jaktröjan tycker jag!

  2. Eva Fahlgren skriver:

    Hej!
    Jag undrar om du kan hjälpa mig på något vis att få tag på ett speciellt mönster som jag är ute efter? Jag har sökt och sökt på internet men hittar bara koftan färdig o till salu. Skulle vara jättetacksam om du kan ge mig något tips. Jag hittar massor av mönster på tröjor men det är en kofta med huva som jag skulle vilja ha mönstret till. Här kommer länken http://www.nordicstore.net/dbrown_heather_cardigan_3980_prd1.htm
    Mvh Eva Fahlgren I Övik

  3. Eva Fahlgren skriver:

    ÅÅÅ så snäll du är och tack så hemskt mycket för informationen!!

Kommentera

