En religion för vår tid

Fråga mig inte varifrån jag får alla idéer, de bara drabbar mig. En gång i höstas när jag stod och snickrade i stallet, kom Moses för att titta på vad jag gjorde. Moses är den gäspande katten på bilden. Jag funderade på hans namn och hur många som förstår vad vi avser när vi kallar honom för Prinsen av Egypten. Den tankebanan ledde mig in på idén att skriva om Mose-böckerna på Stockholmska så att alla kan förstå och hänga med. Som sagt, fråga mig inte hur man kan göra så underliga kopplingar i hjärnan.

För att fräscha upp mina i sanning rätt dimmiga minnen av kristendomsundervisningen slog jag upp historien om Moses och uttåget ur Egypten på Wikipedia. När jag läste historien igen blev jag milt chockad. En mer bloddrypande och mer självförhärligande berättelse om folkmord, stamkrig, religiös förföljelse och etnisk rensning får man leta efter. Även om texten måste läsas källkritiskt; uppgifter om att 14.000 människor slagits ihjäl kan likaväl betyda 1.400 eller 140; så var ändå grundtonen direkt förfärlig.

Jag brukar skoja om att man får de regler man förtjänar. Schackklubbar har regler om att man ska vara tyst under spelet, kriminella MC-gäng har regler om att man inte får stjäla från sina ”bröder”. Don efter person. De tio budorden liknar beklagligtvis den senare kategorin. Uppenbart tyckte Moses att han borde stävja stöld från och mord på andra stammedlemmar, äktenskapsbrott och polyteism. Det är ur denna världsbild som vår västerländska etik har grundlagts, släng in lite bergspredikan och grekiska filosofer för att göra bilden komplett.

Som ni redan gissat fick idén om att skriva om andra Moseboken på Stockholmska stanna vid ett hugskott. Men hur skulle en religion för vår tid se ut?

Moderna människor, inklusive många präster, förkastar de mest bokstavstrogna tolkningarna av Bibeln. Få tror på allvar på jungfrufödsel, att gå på vatten, besök av änglar m.m. Vetenskapen har gett oss teorin om Big Bang och vi har arkeologiska och geologiska fynd som visar att Jordens historia är enormt lång jämfört med människors mansåldrar och att Bibelns berättelser är just berättelser. Religion är ideologi som idag konkurrerats ut av en ny typ av ideologi, vetenskapen.

Jag har själv inga invändningar mot de som tror på övernaturlighet. Tror man på att det bor ett gudomligt väsen i en sten i skogen, så varför inte? Själv brukar jag säga att vetenskapen kan förklara allt efter Big Bang och ingenting före. Problemen uppstår när man i en ideologis namn rättfärdigar att döda, plåga eller vara oförskämd mot andra människor och djur. Det är därför det behövs nya religioner för vår tid.

En religion för vår tid skulle kunna ha en vacker skapelseberättelse om hur Big Bang blev till och hur universum skapades baserat på det vi känner till. Viktigare är kanske en uppsättning etiska regler. Jag tycker att den gyllene regeln likväl är ett av kristendomens bättre bidrag som jag skulle kunna tänka mig att behålla.

För mig är det viktigt att inte bara låta människor omfattas av den regeln utan även djur. En religion värd namnet skulle naturligtvis inte gå med på att vare sig människor eller djur fick dödas eller plågas.

Alla religioner brottas med att försöka förklara ondska och de som tror på en personligt ingripande Gud, hamnar direkt i teodice-problemet. Ett bättre sätt att se på detta anser jag vara att hålla dem som begår onda gärningar ansvariga för detta och förhindra dem att fortsätta utöva den typen av handlingar. I vårt samhälle har vi alltför stor acceptans för psykopater. Deras gärningar skylls alltför snabbt på samhället, en ogripbar agent; en avlägsen kusin till 1600-talets föreställningar om onda andar; utanför psykopatens hjärna som på något sätt skulle förmått dem till att agera som de gör.

En religion för vår tid skulle alltså utkräva ett personligt ansvar för de som begår onda gärningar och inte skylla på samhälle, barndomen, Gud eller Djävul.

Angående livets mening som flera religioner försöker ge sig i kast med, ansluter jag mig till Viktor Frankls syn. Människan skapar själv meningen med sitt liv. Såväl han som Peter Singer, och för all del ett antal klassiska tänkare, har föreslagit att man hellre bör ägna sig åt att hjälpa andra än att hjälpa sig själv till mer materia för att få en mening med sitt liv.

Så till den svåra frågan; Vad händer med oss efter döden? Tja, vem vet. Vi får alla svaret förr eller senare.

Under tiden garderar jag med kryss och försöker minimera mina bidrag till att andra, människor eller djur, dödas eller plågas.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En religion för vår tid

  1. J skriver:

    Vår kropp är bl.a. uppbyggd av järn. En nödvändig förutsättning för vårt liv. Järn skapades i universum först då solarna dog! Alltså jag lever därför att en sol har dött! Det räcker som grundtanke i mitt liv! / Jan

Kommentera

