Att klyva ved

Jag har tidigare skrivit om Den ansvarskännande hemmansägarens plikter. Den främsta är att ta hand om sin ved på våren. I mitt fall är det en bra bit kvar till att leva upp till detta ideal. Se även inlägget Vedångest.

Vedhögen i bakgrunden till vänster är kapad okluven ved som kommer från träd nedsågade i Tages Träsk häromåret. Allt i den högen mår inte så bra. När man drabbas av eftertankens kranka blekhet är det lätt att komma med några goda råd till sig själv.

  1. När du sågat ned ett träd, kvista genast av, kapa i lämpliga längder, släpa bort resterna och stapla i närheten av din vedkap
  2. Klyv så fort du kan, helst innan sista maj, stapla luftigt under regnskydd
  3. Ta hand om björk först, för den tål utomhuslagring sämst
  4. Bär in vad du behöver i vedbon innan snö och kyla kommer

Fem enkla tips, eller hur? I mitt fall fick det nedsågade ligga lite för länge, det blev för varmt och inte lockande att släpa träd, men till sist gjorde jag och Tage det. Sedan tog det ett tag innan de blev kapade och allt blev inte kluvet utan blev liggande.

De två vedhögarna i förgrunden är en torrare hög och en dyngsur hög. I den senare finns det mest björk. Mer ansvarskännande hemmansägare i vårt avlånga land kommer att skaka på huvudet och säga att det där kan du inte använda.

Jovisst, svarar jag, men bara till att tända med.

Långsamt går det, det är svårt att vara snabbare än vedklyven och den går säkert men ack så sakta. En vedklyvningsmaskin hade varit underbart, men de är tyvärr extremt dyra.

Den stora högen med timmer i bakgrunden till höger är några nedsågade alar från Tages Träsk. Att det skulle bli så mycket hade jag ingen aaning om. I bakgrunden i bilden anar man vår vackra gamla ek, omgiven av döda askar som också måste sågas ned. Med tanke på att vi bara gör av med några kubikmeter ved per vinter har vi funderat på att sälja timmerhögen. Till katternas förtret för den är en bra plats att jaga möss på.

Ved upptar en central plats för oss hemmansägare. I år när jag faktiskt klyver på våren och inte på någon annan årstid, börjar jag känna mig lite mer ansvarskännande.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att klyva ved

  1. Märit skriver:

    Man kan hyra en effektiv vedklyv också! Det kan räcka med 1-2 dagar, för det går väldigt fort. Fast veden måste förstås vara kapad, vilket vi gjorde med motorsåg, när vi saknat kap.
    Vi köpte en begagnad, stark vedklyv för ett par år sedan och den är guld värd. Klarar till och med gamla vresiga almstubbar.
    Annars känner jag igen våndan med veden!

  2. Jan Nordfors skriver:

    Som du vet Jens har jag inte längre någon torkångest då det gäller veden. Men under mina 18 vedkämpande år i Hälsingland lärde jag mig till slut hur att bäst få mina 30+kubik att bli torrt. Veden staplades ett (1) vedträd djupt i långa rader på vedbacke. Staplar man så kommer vinden åt att torka all ved. Ev regn hamnar på översta varvet och kan droppa ner fritt. Ingen ved djupt inne i en hög/stapel där sol och vind inte kommer åt. Aldrig ALDRIG presenning! Presenning är en styggelse och borde ha förbjudits redan i Magnus Erikssons landslag. Sedan anser jag att vanlig yxa arbetar snabbast. Dessutom får man då en vacker överkropp, valkar i händerna samt tryckförband på smalbenen! Glad valborg önskar vi er/ Jan

  3. Jens skriver:

    Jag kan glädja bloggens läsare med att kombinationen kuling och sol har torkat upp även den dyngsura högen rätt bra bara över natten.

Kommentera

