Tant Fridas Äppelblom

En gång i tiden hade jag en massa pelargoner. Jag bodde i en liten, liten lägenhet och idag fattar jag inte hur jag fick plats med alla pelargonerna. Det måste ha varit en utmaning, särskilt vintertid.

Numera har jag inte fullt så många pelargoner. Jag försöker begränsa mej till några sorter som jag tycker mycket om och som jag kan övervintra på ett bra sätt. En av mina favoriter är Tant Fridas Äppelblom, en gammal och starkväxande sort som kommer igång tidigt på vårarna. Min planta fick tillbringa vintern i pannrummet och den var full av knoppar när jag plockade in den i köket i februari. Jag tycker att blommorna är underbara!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Pelargoner, Trädgård och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Tant Fridas Äppelblom

  1. Märit skriver:

    Det var en jättesöt pelargon med mycket passande namn! Finns den fortfarande att köpa i butiker?
    Har nämligen bestämt mig för att försöka ha litet gammeldags, med pelargoner i köksfönstren, när vi flyttar in i rätta huset. Annars är jag inte så duktig på att sköta pelargoner, men jag kanske kan lära mig. 😉
    /Märit

  2. Anna skriver:

    Jag tror att Pia Walldau på http://www.bergabacken.se säljer den vissa år, men annars är den mycket svår att få tag på. Har för mej att jag bytte mej till en stickling. Om du vill kan du kan få en liten planta av mej framåt juni

    Känner tyvärr inte till historien om den, men den samlades in av Botaniska trädgården i Uppsala under det så kallade pelargon-uppropet på 1990-talet.

    Det är en ganska kompakt och storvuxen sort som tål det mesta utom alltför mycket vatten. Om du bara är försiktig med vattenkannan är det nog inga problem för dej att få den att överleva. Jag brukar för övrigt plantera mina pelargoner i lerkrukor från Grundfors, de är lite tunnare än andra lerkrukor och jorden torkar upp lite bättre mellan vattningarna.

    • Märit skriver:

      Det låter underbart med en planta! Det tar jag gärna emot. Kanske har jag något i trädgården, som du vill ha i utbyte!

  3. kerstin skriver:

    Hej!
    Jag har länge sökt efter just Tant Fridas äppelblom. Jag köper gärna en stickling av dej! Du behöver inte rota den, det går lika bra att ta en orotad.
    Om det finns någon möjlighet skulle jag bli jätteglad. Alternativt byta, jag har ganska många pelargoner.
    Maila mej gärna om du är intresserad: kermor@hotmail.se
    Kerstin

  4. susanna skriver:

    Hej Anna!
    undrar om jag oxå kan få köpa en stickling av tant fridas äppelblom av dig då skulle jag bli så glad för jag beställde och fick en från pia walldau på bergabacken för ca 2 veckor sedan och nu är den död dom andra växer på fint idag skrev jag till pia om hon hade en till men hon hade inga fler till salu tyvärr så jag skulle bli jätteglad om du kan tänkas ha en som jag kan få köpa 🙂
    mvh susanna.

  5. susanna skriver:

    Hej Anna !
    jag har svarat på ditt mejl hoppas du har fått det om ett byte.

  6. Ping: Pelargonfynd | Annes Hus

Kommentera

