Hundarnas hund

TageVi brukar säga att Tage fyllde ett tomrum som vi inte visste fanns. Dessutom fyller han upp en massa andra tomrum, till exempel precis framför spisen när man ska laga mat.

Anna har beskrivit min och Tages relation som ”galet förtjusta i varandra”. Så är det. Det där djuret är inte vilken hund som helst, det är hundarnas hund. Där Tekla är en liten självständig komet som far genom rymden i en sjusärdeles fart är Tage en satellit i trygg bana.

Tage har liksom blivit en del av mig, en förlängning av min egen kropp. Han är med mig när jag lagar mat, precis framför spisen, han sitter nedanför min stol när jag äter, han ligger med huvudet i mitt knä eller på mina fötter om jag sitter i soffan och han sover uppkrupen i mitt knäveck på nätterna.

Är jag utanför stängslet och kör maskiner sitter han olycklig innanför. Ska det grävas upp snöbär eller rensas diken, då är Tage där mitt i smuts och gyttja, lyckligt grävande under glada skall. Kort sagt, om inga andra hinder föreligger är vi helst inte längre ifrån varandra än några decimeter.

Att få en sådan hund är inget man ens vågar drömma om i sina vildaste fantasier.

Har då denna varelse inga tillkortakommanden? Jo ett par stycken. Han är en skamlös mattjuv, hans ordförråd är tämligen begränsat, han stirrar oförstående om man nämner våra namn och försöker komma på vad vi menar och de kognitiva förmågorna begränsar sig till att försöka klura ut hur han obemärkt ska kunna smyga upp på vinden och stjäla katternas mat.

Nu har han lite otur eftersom han bor tillsammans med Tekla, en stor personlighet och en egensinnig tänkare som kan förstå resonemang i flera led. Men det han saknar i logiskt tänkande tar han igen i empati och värme. En bättre kamrat går inte att hitta.

Det är därför han är hundarnas hund.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

