Föreningen Stickas Danmarksresa 2012!

Jag har varit på en resa i Danmark med föreningen Sticka. Femtio stickfantaster i en buss och på samma hotell – kan det bli bättre? Det var helt klart det roligaste jag gjort på länge, och jag vill tacka Sanna och Eva som höll i trådarna! Bäst av allt var att träffa och lära känna så många skickliga, inspirerande och trevliga människor!

Resans första hållplats var Tannisby där vi besökte min idol Marianne Isager. Jag var i sjunde himlen! Jätteroligt att träffa Marianne i verkligheten och höra henne berätta om sitt företag och sin design. Hennes modeller är bland det roligaste och finurligaste jag vet. Kika på Skyggen så förstår du vad jag menar. Jag köpte bland annat Højlandsgarn till brudsjalar och till 1937 som är en nättare och tunnare variant av Sukkertrøjen.

Nästa stopp var Henrichsens ullspinneri i Skive som tillverkar flera av Marianne Isagers garner. Jag hade tyvärr nästan slut på kontanter när vi kom dit, och om Jens hade sett mitt blygsamma inköp så hade han säkert kört mig direkt till en vårdcentral…

Inför besöket hos BC-garns lager i Kolding hade jag både kontanter och en lista över vad jag ville köpa. Jag hittade mina utvalda garner till bra priser, bland annat olivgrönt bourettesilke till en kofta och guldgrönt silkegarn till en sjal.

Vi hann också med att besöka Hanne Falkenberg och Geilsk. Jag beundrar Hanne Falkenbergs modeller mycket, men klär tyvärr inte särskilt bra i dom. Med undantag för MermaidBits och Diva som jag definitivt vill sticka när jag blir stadd vid kassa så är Hannes läckra design tyvärr inte riktigt min stil.

Geilsk var resans stora överraskning! Vänliga, humoristiska Bente Geil och hennes medhjälpare hade förberett sig väl inför anstormningen av femtio entusiaster. De gav oss fantastisk service och 10% rabatt på de redan högst anständiga priserna – och gissa om vi handlade! Geilsk har mängder av roliga och klädsamma modeller som alla kan stickas i antingen ett rent ullgarn eller ett skimrande ull-bomullsgarn som nästan känns som en silkeblandning. Jag fastnade för Bredbånd i ull och Paneldebatt i ett blågrått ull-bomullsgarn, men det är nog bara början. Spidskompetence kan man ju aldrig få för mycket av och Bagtanker har vi väl alla lite då och då…

Än en gång, varmt tack till Sanna och Eva för en mycket lyckad resa och till alla reskompisar för massor av ny inspiration, trevliga samtal och många skratt! Jag håller tummarna för att det blir en ny resa 2013!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Föreningen Stickas Danmarksresa 2012!

  1. Mette Grön skriver:

    Hej
    Jag kan berätta att jag är inget vidare på att sticka men har faktisk lyckats att sticka 4 tröjor av min systers egna producerade Gotlandska pelsfårs garn 🙂

Kommentera

