Vaila

Vintern 2011/2012 var den här tröjan min favorit. Vår jordvärmepump krånglade när det var som kallast och medan vi väntade på reparatören behövde vi klä oss varmt. Jag ”speed-stickade” en Vaila och flyttade in i den nystickade tröjan redan innan jag fäst de sista trådarna. Under några ruggiga veckor bar jag den nästan dygnet runt, och tro mej – för den som bor i ett kallt 1800-talshus med självdrag finns det inget skönare än skorstenskrage och lite för långa tröjärmar.

Vaila är designad av Gudrun Johnston (The Shetland Trader). Det var från början till slut en ”njutnings-stickning”:

  • Klara och tydliga instruktioner, bland de bästa jag någonsin stickat efter
  • Spetsstickning (klicka här om du vill se en närbild på spetsmönstret)
  • Inga sömmar
  • Perfekt passform (jag följde instruktionerna för min storlek till punkt och pricka)
  • Härligt garn (Araucania Nature Wool) i en vacker grönblå färg (grönare än på bilden)

Garnet är handfärgat och mina fem härvor var helt olika trots att det var samma färgbad. Jag följde tillverkarens råd att sticka med två härvor åt gången, två varv med varje härva.

Här finns fler bilder och mer information om min tröja.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Livet på landet, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vaila

  1. Birgitta Wiktorsson skriver:

    En så otroligt vacker tröja! Verkar perfekt på alla sätt och vis.
    /Birgitta

Kommentera

