Huvudlöst stickande

Jag tycker att det allra roligast med stickningar där det hela tiden händer något. Eftersom jag sällan läser beskrivningarna tillräckligt noga får jag ofta repa upp och sticka om, men det gör mig inte ett dugg. Ett steg fram och två tillbaka – så är ju livet också och inte ger vi upp för det.

Ibland kan jag ändå längta efter något riktigt enkelt projekt. Gärna med långa, okomplicerade varv så att jag kan titta på DVD-film eller sitta och prata och bara sticka på utan att behöva tänka eller räkna. Mina engelska stickvänner kallar det för mindless knitting. Direkt översatt skulle det bli huvudlöst, tanklöst, blint eller omedvetet men innebörden i sticksammanhang är kanske snarare ”något som du kan sticka även om du tänker på annat eller inte orkar tänka alls”.

Häromdagen hittade jag det perfekta ”huvudlösa” projektet Whisper Wrap och i förrådet fanns det en riktig godsak som var som klippt och skuren för denna stilrena och enkla sjal. 3/28NM* är alldeles lagom till fjäderlätta projekt, garnet är tunt och drygt men inte spindelvävstunt. Colourmarts kashmirgarner i denna tjocklek är definitivt ett av mina absoluta favoritgarner! Ren kashmir – och jag har råd med det, trots att jag inte vunnit på Lotto ännu! Fattar ni?

Och den här gången har jag – tvärt emot mina vanor – faktiskt stickat en provlapp…

* Här finns en bra tabell över olika NM och deras motsvarigheter i TEX, rekommenderad stickstorlek, masktäthet med mera. Med hjälp av tabellen är det inte svårt att hitta rätt garn.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Huvudlöst stickande

  1. Ping: Whisper Wrap i kashmir | Annes Hus

Kommentera

