En utmaning!

Det är roligt med projekt som blir färdiga snabbt! Jag stickar gärna halsdukar och vantar med grovt garn och på stora stickor, och småsaker som muddar och mössor. Men allra roligast är de stickningar som tar tid och kräver tålamod och koncentration.

I våras såg jag en sagolikt vacker bild på The Eva Shawl i det japanska stickmagasinet Keito Dama, och jag beställde bums garn och mönster från Jamieson & Smith i Lerwick på Shetland. Egentligen vet jag inte om jag har någon större användning för en skir och fjäderlätt spetssjal i vitt, men jag kan inte låta bli!

Nu har jag börjat på det slätstickade mittpartiet, och det växer ganska snabbt. Jag kan till och med titta på DVD-film samtidigt, dock inte på filmer med Clintan men Jane Eyre och franska komedier fungerar fint. Den största utmaningen är det spindelvävstunna garnet (grovleken kallas cobweb och jag lovar att garnet gör skäl för sitt namn). Jag har stickat med denna grovlek tidigare, men i ett mer komplicerat mönster och med svart garn vilket visade sig vara extremt besvärligt för den som inte fyllt 20 på länge. Då hade jag problem med att garnet gick av så fort jag tänkte på något annat än själva stickningen, i synnerhet om jag var det minsta irriterad eller oharmonisk. Och man är ju bara människa så garnet gick av ganska ofta. Det garn jag använder nu är lika tunt men betydligt starkare*.

Bilden har jag lånat från Keito Dama. Amazon i Japan och Yesasia säljer både aktuella och tidigare nummer av Keito Dama.

* Skillnaden beror på förarbetet av ullen och spinntekniken (woolen spun respektive worsted spun) och längden på fibrerna. Den som kan spinna förstår detta direkt. Jag är inte en av dom, men jag känner skillnaden när jag stickar med garnerna.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En utmaning!

  1. Anett skriver:

    Jag älskar er blogg! Läser varje uppdatering och blir alldeles svag i knäna inför alla vackra stickade plagg. Tack för att ni delar med er! Nu ska jag ta mig i kragen, fylla på mitt fordom så svulstiga garnförråd och sätta händerna i ett par egna utmaningar. Isagers isländska brudschal, t ex. Eller Mali *dreglar*. Vet du om man måste beställa hela paket just från Isager eller kan man köpa en viss beskrivning separat?

    • Anna skriver:

      Hej Anett! Så glad jag blir för att dina ord om vår blogg. Jag ska försöka uppdatera med stickinlägg varje vecka framöver – trodde inte att det var så många som var intresserade av mina projekt och planer men jag har förstått att de faktiskt blir lästa.

      Beskrivningen till Mali finns i Marianne Isagers Afrika-bok. Vet ej om den också finns att köpa separat. Afrika-boken innehåller flera andra fina modeller. Min egen favorit är Asante. Jag såg förresten Mali-tröjan uppstickad när jag var i Danmark med föreningen Sticka! häromveckan, och den är jättesnygg. Säkert en rolig stick-utmaning också! Marianne Isagers garner håller mycket hög kvalite och man får ett plagg som håller länge så det är värt jobbet man lägger ner. Mina äldsta Isager-tröjor är säkert 15-16 år gamla (om det räcker) men de är fortfarande fina.

      Jag vet inte om det går att köpa beskrivningarna till Mali och brudsjalen separat. Du kan alltid kolla direkt med Marianne Isager eller med Sommerfuglen i Köpenhamn. Sländan i Lund säljer också Marianne Isagers garner och beskrivningar, och det som inte fins hemma kan man beställa.

      Afrika-boken finns nog att låna på de flesta bibliotek.

      Ha en bra helg!

      //Anna

    • Anna skriver:

      Hej igen!

      Här finns ett mönster till en annan vacker isländsk sjal, det är dessutom gratis: http://www.knittingdaily.com/media/p/13991.aspx

  2. Anett skriver:

    Tack för tipset, vilken vacker sjal!

    //Anett

Kommentera

