Så fin! Ska det bli en gardin?

För några år sedan jobbade jag på en mansdominerad arbetsplats. De allra flesta av mina arbetskamrater var alltså män, dessutom var de ungefär hälften så gamla som jag. Ingen av dom stickade.

Men det man är intresserad av vill man ju gärna berätta om. Jag lyssnade tålmodigt när mina kollegor beskrev sina hemma-nätverk och det senaste LAN-partyt, och de hade alltid något snällt att säga om mina stickprojekt.

Varje gång jag använder min ljusgröna silkesjal minns jag den uppskattande kommentaren:

”Så fin! Ska det bli en gardin?”

Ja, varför inte? Visst passar den bra som gardin i vårt omålade sovrumsfönster.

Mönstret är Miriam Feltons Cleite Shawl. Garnet är ett ganska tunt silkegarn från Colourmart (8/60NM). Den färdiga sjalen väger 137 gram så en kon (150 gram, cirka 1050 meter) räckte med råge. Jag köpte garnet redan 2008 men liknande garner finns här. Det var skönt att sticka med, men som med många andra silkegarner av den ”frasiga” sorten gällde det att inte vara narig om händerna.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Livet på landet, Stickning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Så fin! Ska det bli en gardin?

  1. Märit skriver:

    Som en dröm! Du är verkligen skicklig med stickorna!

  2. Anna skriver:

    Alltid roligt att få beröm, men du ska veta att mönstret är mycket lättare att sticka än man kan tro.

Kommentera

