Sista rycket

En ganska trist bild på en dyster hög med stickade plagg som är nästan klara – men bara nästan.

Längst ner i högen ligger en flätmönstrad kofta som jag stickade i början av 1990-talet efter ett Elsebeth Lavold-mönster i tidningen Femina (du kan läsa mer om koftan från 1992 under rubriken 1990 här). Koftan är mycket snygg, men såvitt jag vet har beskrivningen aldrig publicerats någon annanstans. Minns att det var en rolig stickning, men av någon anledning blev ärmarna inte isydda och jag lyckades aldrig få tag på några passande knappar.

De andra plaggen är av senare datum, närmare bestämt från i vintras. Nummer 2 nerifrån  skall få knappar och de två översta behöver boka ett möte med symaskinen så att jag kan sy och klippa upp för framkanterna. Det där mötet verkar vara svårt att få till eftersom jag tyvärr inte är kompis med symaskiner. Hursomhelst, NU ska projekten i högen bli klara!

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Stickning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sista rycket

  1. EvaL8 skriver:

    Jag har också stickat den koftan av Lavold. Smaragdgrön Camelia. Min mamma fick den och jag tror den finns kvar. I slutet av sommaren ska jag gå kurs med Elsebeth Lavold. Det ska bli intressant att träffa henne. Lycka till med dina koftor.

  2. Anna skriver:

    Tackar! Jag behöver alla lyckönskningar jag kan få inför kampen med symaskinen 😉

    Min Lavold-kofta är stickad med terrakottafärgad SilkeTweed, och jag måste säga att jag tycker att färgen står sig och att modellen är helt tidlös (eller också har den tidens mode hunnit komma tillbaka igen på de här 20 åren). Bara den blir klar kommer jag säkert att använda den.

  3. L skriver:

    Lavold-koftan ser ju verkligen jättefin ut! Vilken färg! Den gillar jag! Synd att det är så långt härifrån mig till resten av din hög, jag hade gärna medlat i symaskinsrelationen, eller bara hejat på. Så konstigt det är att vissa saker tar sån tid, medan annat går i ett huj. Det ska bli roligt att se vad det blir av den där högen till slut!

    • Anna skriver:

      Mina symaskiner och jag hade verkligen kunnat behöva en medlare. Jo, jag har två trots att jag inte kan sy. När det inte fungerade så bra med den första köpte jag en till. Det fungerade inte med den heller, så jag har tvingats inse att det är mej och inte symaskinerna det är fel på. Synd att man inte kan sy med vedklyven eller skruvdragaren för vi trivs ihop.

Kommentera

