Supersmaskig pastasallad med dijonmarinerad quorn

Sommartid är vårt grönsaksland vår stora inspiration till matlagning. Idag plockade vi en mängd olika sorters salladsblad i våra odlingslådor. Väl inne i köket fick jag idén att göra en pastasallad med dijon och quorn. Resultatet blev bättre än vad jag trott och då känner jag mig förpliktigad att dela med mig av receptet. Du behöver en stor salladskål att blanda i.

1,5 msk vit vinäger av en bättre sort
4 msk olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
1 liten finhackad rödlök
rikligt med färsk timjan
1 msk dijonsenap

4 quournfiléer, stekta med olivolja och timjan, skurna i skivor
1 burk vita bönor
3 mogna tomater, skurna i bitar
1/2 gurka, skuren i bitar
500 g pasta, helst av en bättre sort
en stor mängd blandade salladsblad från kökslandet

  1. Stek quornfiléerna på låg värme med olivolja och timjan
  2. Under tiden, blanda ihop alla ingredienserna till dressingen
  3. Ta upp quorn-filéerna, skär dem i skivor och blanda ned dem och bönorna i dressingen så att de marineras
  4. Skär tomaterna i bitar, lägg i utan att blanda ihop, flingsalta, peppra, lägg på ett lager med gurka. Tomater mår väldigt bra av att stå och svettas ett tag med salt, smaken kommer fram bättre.
  5. Sätt igång och koka pasta
  6. Skölj salladen och klipp i bitar, låt rinna av
  7. Häll av pastavattnet när pastan är färdig, häll på olivolja och blanda runt i kastrullen innan du blandar ned i salladsskålen, blanda väl
  8. Blanda i salladsbladen så sent som möjligt, vinäger gör gröna blad trista om de får stå för länge, blanda runt
  9. Klipp eventuellt över mer färsk timjan

Min stolthet förbjuder mig att skryta med maträtter jag har hittat på själv, men jäklar i mig vad det här blev gott. Du kan lugnt bjuda på detta som en av flera rätter på en sommarbuffé. Rester? Det blir det inga.

Quorn är ett rätt intetsägande livsmedel i sig, men eftersom det är gjort på svamp drar det med fördel i sig goda marinader, dressingar och såser, som i detta fall.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Pasta, Recept, Sallad och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

