knit.wear

I måndags landade senaste numret av knit.wear i min brevlåda. knit.wear utges av företaget bakom Interweave Knits, en amerikansk sticktidning som också är populär i Sverige.

knit.wear utkommer en gång om året och det är nog tur för annars skulle jag inte ha tid att sticka något annat. Jag gillade det första numret som kom våren 2011 och jag är minst sagt stormförtjust i det senaste. Trots att jag inte tillhör målgruppen ”ung, smal och trendmedveten” hittar jag flera plagg som jag absolut vill sticka och som jag garanterat kommer att använda.

Först på stickorna blir Linen Stitch Jacket som jag planerar att göra i ett silvergrått glansigt bomullsgarn med lite linnekänsla. Därnäst blir det en kortärmad bolero i Scrumptious Lace, ett garn som jag har några olika färger av uppe i förrådet. Origami Pullover och Cinched Sweater Coat gillar jag också men jag behöver fundera på garnvalet ett tag till.

Apropå mina garnfunderingar – jag köper alltid garn utan att ha något särskilt projekt i tankarna. Jag stickar nästan aldrig ett plagg i det rekommenderade garnet utan föredrar att välja efter eget huvud. För det mesta ändrar jag också på någon eller några detaljer i ett plagg så att det ska passa mig bättre. Jag har designat en del själv men numera prioriterar jag för det mesta att lägga min tid på att sticka istället för på att skissa, räkna och göra provlappar.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning, Tidningar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till knit.wear

  1. L skriver:

    Hu! Jag kunde inte motstå frestelsen att ladda hem knit.wear. Klockan blev halv tre och listan med önskeprojekt väldigt mycket längre än innan. Har du nån svensk kanal för prenumeration eller hur gör du? Jag är tveksam till nedladdning – jag gillar att prassla med papper och tycker att jag får bättre överblick. Men igår kunde jag inte hålla mig…
    Väldigt fint tält du gjort! Jag håller tummarna för att den blir älskad när du väl har bott in dig i den, utsikterna för det verkar goda!
    L

  2. Anna skriver:

    Bästa sättet att bli kvitt en frestelse är ju att falla för den. Det tjatar jag om i tid och otid.

    Jag föredrar också pappersversioner, det fungerar inte alls bra att ligga i sängen och läsa på datorskärmen. Har för mej att Pressbyrån tar hem knit.wear men jag brukar beställa den från http://www.hulucrafts.co.uk/. De levererar snabbt och har rimliga fraktkostnader. Knitscene köper jag också därifrån.

    Härligt med långa listor över önskeprojekt! Man ska planera långsiktigt!

Kommentera

