Gräv i natt

På eftermiddagen började det nästan kännas otäckt. Regnet piskade så att mossan på lagårdstaket sköljdes bort, alla klichéer om att stå som spön i backen, hamra ned osv var med råge uppfyllda. Jag önskade att vi hade bott i en ubåt.

Vid sjutiden upphörde regnet och vi kunde gå ut på hundpromenad. Vi gick söderut mot Lönhults vindpinade slätter. Regnet hade spolat bort delar av vägkanterna. Nästa gård söder om oss ägs av ett holländskt par. Där forsade vattnet ovanpå vägen rätt ned mot deras staket, de bor i en kurva som vattnet inte tog någon större hänsyn till. Som tur är kommer de från ett land där man är van att bygga fördämningar, och fördämningar var just vad de hade varit ute och byggt i eftermiddags.

Vi hade inte inspekterat vår egen tomt innan vi skyndade ut. Vi är nu något oplanerat ägare av en ny damm i kanten av Grodträsket. Vi har faktiskt funderat på att anlägga en damm just där för grodornas skull som kommer att bevattnas från täckdiken på ängen Poängen.

Vatten söker sig som bekant i allmänhet nedåt och hade mycket riktigt ansamlat sig vid och ovanpå vägen ut till padocken. Rören som ligger där under och leder vatten från Grodträsket ned i bäcken är alldeles för klena. Det rann dock på bra i bäcken och forsade vidare ned mot Rolfs skog.

Så har vi en dagvattenbrunn snett nedanför huset. Regnar det mycket så är den snart överfull och så har man ytterligare en oplanerad damm i trädgården. Jag gav mig ut för att tömma den med hink, men upptäckte snabbt att brunnen fylldes lika fort som jag tömde. Vi har visserligen en totalt värdelös kinestillverkad pump, men den förslår inte långt.

Det är i det läget spaden kommer fram. Klockan 22:53 satte jag igång och grävde en ny ränna ned till bäcken utrustad med pannlampa, iakttagen av tre nyfikna katter. För dom var det en perfekt tid på dygnet och så erbjöds det lite spännande underhållning. Men jag förmodar att jag inte är den ende hemmansägaren i landet som varit ute mitt i natten för att försöka leda bort vatten från huset.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

