Indigoblå sommartröja

När jag röjde i sovrummet häromdagen hittade jag ett trekvarts-färdigt projekt från sommaren 2011. Fram- och bakstycke och en halvfärdig ärm. Efter några DVD-filmer var det hela klart – lätt som en plätt och bara roligt! Jag är riktigt nöjd med den här tröjan, särskilt med den fina halskanten och intagningarna för midjan. Men modellen är rymlig och om jag stickar efter denna beskrivning igen ska jag nog gå ner en storlek för att få en lite tajtare tröja.

Beskrivningen till Beatriz finns i Rowan-häftet The Lenpur Linen Collction. Garnet som jag stickade med heter Sublime Soya Cotton DK (50% sojafibrer och 50% bomull). Det är svalt, lite glansigt och mycket behagligt att arbeta med. Plaggen blir jättesköna med tyngd och vackert fall. Jag tycker själv att man vinner på att inte sticka alltför löst med detta och liknande garner, annars finns det risk för att plaggen blir alltför ”hängiga” och töjer sig på längden. Jag använde stickor nr 4 och jag stickar ganska hårt och fast.

Sojafibrerna framställs av sojabönsskal och andra restprodukter från tillverkning av sojadryck och tofu, livsmedel som vi använder mycket av i vårt hushåll. Jag gillar att man tar vara på dessa rester och omvandlar till dom till något så användbart som garn.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Indigoblå sommartröja

  1. Clara skriver:

    Vilken snygg tröja! Jag gillar verkligen ringningen, och sojagarn låter ju väldigt spännande.

    Håller tummarna för att du hittar dina vi-häften! Jag har hittat några mönster som skulle kunna funka, men inget som känns helt hundra. Så om du hittade det vore det grymt!

Kommentera

