Flitig som ett bi

Nu är det dags igen, årets bärplockning och syltkokning är här. I år har det exploderat med bär i en 2 km cirkel runt vår gård. Det beror på att Samuel på Djurröds Gård som producerar ekologisk honung har satt ett antal bikupor hos oss. Trots den ganska usla sommaren finns det så rikligt med bär att vi nästan inte hinner med.

Tages träsk, en plats där vi haft lite funderingar på att anlägga en groddamm, svämmar i år över av vinbär, hallon och björnbär. Mina planer på damm har övergått till funderingar på hur jag ska bygga ställningar till alla lömska, taggiga revor.

Plockning i trädgården har sina utmaningar. Om man har en trogen bärätande springer spaniel 2 cm från sina händer som förväntar sig att få vart tionde bär, ja då sänks hastigheten något.

Ute i skogarna runt om har vi främst plockat hallon. Det är ett tufft arbete iförd gummistövlar i 23 graders värme, klafsande i vattenfyllda skördarspår, attackerad av myggor och flugor, riven av björnbär och tistlar, bränd av nässlor och solen. Men när man väl plockat sina 2000 bär och kommer hem med 2 kg hallon kan ljuvliga dofter börja sprida sig i köket.

Gamla favoriter har fått en uppfräschning och nya har tillkommit. I år är favoriterna svarta vinbär med kryddor (kanel, kardemumma, kryddnejlika), svarta vinbär med apelsin och kanel, svarta vinbär med hallon, hallon med lime och vanilj, röda vinbär med jordgubbar, röda vinbär med hallon, röda vinbär med vanilj, krusbär med stjärnanis och så en glassylt med röda vinbär, jordgubbar, hallon och krusbär. Den sista låter kanske konstig, men den blev väldigt god. Tidigare i år kokade jag ihop jordgubbar och rabarber.

Jag räknade ut att om jag äter 0,5 dl sylt på min morgongröt, så behöver jag 18-19 liter för ett år. Sen behöver Anna ett okänt antal liter till glass och våfflor. Nu har vi kokt c:a 25 liter sylt, jag börjar tappa räkningen. Skam den som ger sig. Snart är björnbären mogna och då ska jag ge mig på ett intressant experimet, björnbär med sauternes eftersom vi har en slatt kvar som vi inte vet vad vi ska göra med. Däremellan ska jag prova hallon med basilika (finns med i Jan Hedhs bok).

Livet är inte lätt för oss HCHF-kostare, risken finns alltid för oönskad viktminskning om man ränner runt i skogen, sågar ned träd eller gräver bort ogräs och sly. Det är då det är skönt att veta att magasinet är fyllt med 28 liter sylt.

För övrigt har jag bara en sak att säga; Har du bärbuskar, försök få dit bin.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

