Så lunka vi så småningom

Tages huvudAnna har luskat ut ett nytt ställe för oss att gå på, nämligen Rallaté-dalen. Platsens skönhet är svår att beskriva i ord, låt mig likväl försöka.

Man går nedanför höga bokbackar intill en porlande bäck, förbi gamla betesmarker. Man behöver vara terränggående, eftersom stigen bitvis går genom tät sly och man får kliva över nedfallna träd eller böja sig under dem. Det är alltid svårt att rangordna naturupplevelser, men det är definitivt en av de bästa. Då ska ni veta att Sarek och dykning på Stora Barriärrevet är två av de andra.

Det är speciellt roligt för oss att gå med Tage och Tekla. Deras hundkroppar formligen vibrerar av lycka när de kommer till en sådan plats. De kan plaska och dricka vatten i bäcken, hoppa och klättra och springa runt och sniffa efter nya dofter.

Igår när vi gick där tappade jag mina solglasögon någonstans på vägen, de föll ur en skjortficka. Med tanke på hur naturen ser ut, antog jag att de var förlorade i något slysnår. Idag har jag fått köra bil iförd orange keps med texten Ö-Gräf, ett minne från Annas liv som arkeolog.

Dröm om min förvåning när Tage plötsligt stannade på stigen idag. Där låg mina solglasögon. Ena skalmen är av, jag hade ändå funderat på att köpa nya, men jag hade helst köpt nya innan jag skrotar de gamla. Tage fick kex, Tekla som var coach fick också kex. På vägen tillbaka stannade de naturligtvis på exakt samma fläck, så nu är det kex-ätar-stället.

Tekla som är en dam motsvarande 80+ i människovärlden, och glöm inte hennes hjärtsjukdom, ångar på i täten i ett tempo molto rapido som gör att jag önskar att jag hade löptränat. Den hunden är helt otrolig.

Den dubbelt så store Tage däremot, lunkar på i ett mycket makligt tempo giusto, så småningom kommer vi till bilen i alla fall tycks han resonera. Tekla blir otålig varje gång hon tvingas vänta in honom.

Rallaté-dalen håller på att bli vår nya favorit. Vi ser fram emot att så småningom få lunka där såväl bland gyllene höstlöv som i den skira gröna vårskogen.

Ingen kamera var med idag men några väldigt fina bilder kan man hitta här.
Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Österlens bästa, Livet på landet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

