Svart spets och pärlor

Kieran Foley är en av mina favoritdesigners och upphovsman till den fantastiska sjalen Echo Beach. Hans modeller är alltid innovativa och roliga att sticka, ofta lite kluriga, och resultatet blir både vackert och användbart. När jag fick möjlighet att teststicka en större version av hans Scarlet Starlet blev jag jätteglad!

Scarlet Starlet har instickade pärlor och ett enkelt spetsmönster. Lite pilligt med alla pärlorna som träs på maskorna med en fin virknål, men jag tyckte att det var avkopplande, närmast meditativt. Sjalen är formad som en månskära vilket är både vackert och praktisk. Den kan bäras både traditionellt över axlarna utan att den faller av och som halsduk. Definitivt en användbar sjal som det var väl värt att lägga tid och möda på. Pengar också skulle jag vilja tillägga eftersom det är viktigt att använda pärlor av bra kvalitet. Ojämna pärlor med vassa kanter eller insidor kommer att slita på maskorna och snabbt förstöra stickningen så snåla inte utan köp den bästa kvalitet du kan hitta. Pärlorna måste också tåla att tvättas utan att färgen förstörs. Toho-pärlor håller en hög och jämn kvalitet och de har stora hål som det är lätt att dra garnet genom.  Men några färger slits snabbt, några tål inte att tvättas upprepade gånger, så kolla alltid med säljaren först.

Jag stickade min sjal i svart Drops Lace-garn och svarta Toho-pärlor storlek i 8/0 och jag är mycket nöjd med resultatet. Garnet var en glad överraskning. Jag har haft en härva liggande här hemma ett bra tag men har inte hittat riktigt rätt projekt förrän nu. Det var behagligt att sticka med och sjalen har ett fint fall och vacker lyster. Blödde mycket i tvätten men det var inget som påverkade lystern.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

