Konsumentinfirmation: Om du vill bli irriterad finns det billigare sätt…

Jag säger som Lena: Konsumentinformation är inte roligt men ibland är det nödvändigt. Så nu blir det lite regelrätt konsumentinformation här på bloggen och en varning.

Jag är inte särskilt lättirriterad  och för det mesta har jag stor förståelse när saker och ting inte fungerar som förväntat. De flesta av oss är ju inga robotar. Några missar och lite strul bevisar bara att vi är mänskliga. Men nu är jag faktiskt riktigt förbannad!!! I våras beställde jag en prenumeration på den engelska sticktidningen The Knitter. Jag valde mellan en kort och en lång prenumeration och idag är jag glad att jag valde den korta. Bara tre nummer kvar – snart är skiten över!

Tidningen som sådan är det egentligen inget fel på. Ja, förutom att många av beskrivningarna hämtas ur böcker som jag redan har eller planerar att skaffa (Rowans magasin och häften, nyutkomna och även flera år gamla stickböcker och så vidare). Det hade ju varit roligare om allt var nytt och exklusivt för The Knitter men jag är ju som sagt inte särskilt irritabel…

Nej, det som retar mig är att jag inte får tidningen. Varenda månad måste jag först vänta minst två veckor efter att tidningen börjat säljas i England, först då kan jag beställa en ersättning för det ursprungliga exemplaret som inte kommit fram till mig. De snälla damerna på företagets kundservice skickar visserligen ut ett nytt exemplar varje månad och det kommer fram så småningom (dock utan prenumerantbilagan som jag gärna vill ha – att jag inte får den retar mig också för det var en av anledningarna till att jag beställde en prenumeration). Så lagom till att nästa nummer kommer ut har jag i bästa fall precis fått det förra numret men utan prenumerantbilagan. Ärligt talat tror jag inte ett dyft på att det första exemplaret någonsin skickats iväg, de väntar säkert tills jag hör av mig efter sisådär två veckor. Inget företag kan väl vara så korkat att de månad efter månad skickar ut två exemplar av samma nummer? Det kan ju knappast bli några större intäkter av en sådan affärsverksamhet.

Jag har mailat och klagat, jag har mailat och frågat om de vet varför min prenumeration inte fungerar, jag har mailat och bett att få besked om vad de gör för att lösa problemet men ingen hör av sig. Så nonchalant! Jag har också fått veta att massor av andra prenumeranter utanför England har samma problem med förlagets tidskrifter, någon har till och med haft detta problem i 12 år. 12 år av dåliga leveranser!!! Då måste man tycka att produkterna är makalöst bra, eller hur? Tydligen skyller förlaget på att de har en underleverantörer  som ansvarar för de tidningar som skickas till prenumeranterna. Skitsnack! Förlaget har ju tagit emot mina pengar, och det är dom jag har slutit ett avtal med. Det är de som ska lösa detta med sin underleverantörer.

Jag är arg i min egenskap av konsument men jag är också arg på ett yrkesmässigt plan. Som före detta serviceproffs frågar jag mig hur ett företag kan acceptera att deras underleverantörer år efter år uppenbarligen inte uppfyller sin del av avtalet! Här finns ju pengar att spara! Missnöjda kunder röstar till slut med fötterna (eller kreditkortet) och varje missnöjd kund innebär som regel att ett företag går miste om flera möjliga kunder.

Summa summarum: Har du pengar över och vill bli irriterad så rekommenderar jag varmt en prenumeration på The Knitter. Om du är fattig och vill bli irriterad finns det massor av gratisalternativ. Om du (som jag) har pengar över men hellre lägger din energi på något roligare än irritation så ska du absolut inte prenumerera på The Knitter.

Pust. Nu är jag klar. Det var skönt att få klaga men det är roligare att berömma.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Livet på landet, Stickning, Sticktidningar, Tidningar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Konsumentinfirmation: Om du vill bli irriterad finns det billigare sätt…

  1. Lena skriver:

    Vilken deprimerad situation. Jag bokade en prenumeration via tidningskungen och fick betala innan. Allt var frid och fröjd till jag tyckte att det tog lite lång tid innan tidningen kom. Så slängde iväg ett mail och fick ganska snabbt svar och att tidningen var på väg. Sen erhöll jag två nummer och efter det så upphörde tidningen att komma. Iväg med ett mail till och fick snabbt svar att tyvärr hade denna tidning gått i konkurs men om jag skickade in mitt konto nr så skulle jag få mina resterande pengar tillbaka. Så gjorde jag och fick mina pengar med vilket imponerade på mig. Men min dotter i London få vara skicke bud istället. Jag skickar över pengar och hon går på inköps runda till mig. Det är mycket billigare än att köpa dem här i Sverige. Hoppas att allt är väl med dig och Jens, tråkigt att vi inte fick tillfälle och träffas i somras. Hoppas att du och dina väninnor kan komma nästa vecka på på vårt stick café den 26 sept på torggatan nio i Höör. Hade varit jätte kul att träffas igen. kramar

Kommentera

