Det bästa i livet är (nästan) gratis

Under våren och sommaren föredrar jag vita blommor men när hösten kommer vill jag gärna ha starka färger i trädgården. Dahlior ger precis den färgklick jag önskar och jag tycker bara mer och mer om dom för varje år.

Jag sår dahliafröer varje vår och sparar sedan rotknölarna och fröerna från de jag tycker bäst om. Från slutet av augusti tills frosten kommer har jag en otrolig blomprakt som knappast kostat mig ett dugg, förutom några kronor för så- och plantjord. Lättare och tacksammare blomma får man leta efter, det skulle möjligen vara maskrosen.

Eftersom de får korsa sig vilt vet jag aldrig vad det kan bli av de nya sådderna. Långt ifrån alla blir vackra, men många blir åtminstone ovanliga eller uppseendeväckande, och det är alltid spännande att se vad som dyker upp. I år har jag till och med fått upp en brokbladig (variegerad) planta. Bladverket är nästan svart med vitt mönster och blomman är blodröd. Den är jag extra rädd om. Jag har också fått fram några mörkt lilaröda i en färg som det tycks vara omöjligt att fånga på bild. De flesta av mina favoriter har mörkt, nästan svart, bladverk. Några har gått tillbaka till de enkla och ursprungliga formerna (merccki, scapigera m fl).

Jag sätter dahliorna  i köksträdgården och i stora krukor som jag placerar på lite olika ställen på våra ägor. Det är lika spännande varje år att se vad det blir av dom!

För den som vill veta mer om dahlior rekommenderar jag boken Dahlior av Elisabeth Svalin Gunnarsson.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Trädgård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det bästa i livet är (nästan) gratis

  1. Märit skriver:

    Gillar också dahlior och sparar knölarna år från år. Det är naturligtvis ännu mera spännande att fröså och inte veta vad man fått förrän de blommar, men så långt har jag aldrig kommit än.
    Om det är den röda, som syns i mitten o översta raden, som du menar, så liknar den mycket min ‘Bishop off Llandaff’. Den har också mycket mörkt vackert bladverk.

  2. Anna skriver:

    Den röda liknar Biskopen, och har samma mörka bladverk men den svårfotograferade har en helt annan blomfärg. Kan inte beskriva den men blommorna ser ut som sammet ch bladverket är nästan svart.

    Jag brukar inte köpa knölar men nästa år ska jag försöka få tag på alla Biskoparna (jag känner till tre, förutom Llandaff så finns det en York och en Bath).

    Om jag har fler knölar och fröplantor än vad jag behöver till våren får du komma upp och ta hand om några. Alltid lite svårt att veta hur många knölar som överlever vinterförvaringen, fröplantor brukar jag i alla fall få i överflöd eftersom jag alltid sår för mycket.

    • Märit skriver:

      Tack för erbjudandet! Det vore roligt med några fröplantor och förstås om det blir någon liten knöl över av den väldigt mörka.

      Det finns en Bishop of Leicester också. Den har jag haft, men den överlevde inte vintern och hade inte ens blommat under sommaren, så den var ingen prima sak.

      • Anna skriver:

        Jag lovar att ha dej i åtanke om det blir gott om knölar på den mörkaste.

        Spännande med en fjärde biskop. Det är bra odlingsförhållanden för dahlior här så jag skulle kanske testa honom också.

Kommentera

