Måne över Haväng

Plus en grad, snålblåst från sydväst, beckmörker och så nederbörd, bättre har man haft det. Till råga på allt säger Anna glatt:
– Det är snö!
– Hagel, protesterar jag med sammanbitna läppar. Till slut inser även jag att det är årets första snöblandade regn.

Annat var det förra fredagen, femton grader och som gjort för en kvällspromenad nere på Haväng. Havet låg nästan spegelblankt, hundarna, speciellt Tekla överlyckliga. Hade vi missat detta hade vi grämt oss för resten av vintern.

Skymningen kom mjukt med ett milt kvällsljus som fick slätten ovanför stranden att bada i silver. Får gick och betade, Tekla åt avföring, friden rådde.

– Detta måste vara en av mina tio bästa naturupplevelser, suckade jag.

Lägger man ihop alla som kvalar in bland de tio bästa får man ett par hundra, men det är alltid något visst med den man upplever just nu. Haväng har den där fantastiska kvalitén att beroende på ljus och vind och tid på dagen alltid vara en unik och alltid lika underbar upplevelse.

Jag säger som Anna: – Tänk att få bo på en så fantastisk plats!

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar, Livet på landet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Måne över Haväng

  1. Märit skriver:

    Tycker också att Haväng är en fantastiskt vacker plats!
    Det är en gåva att se och njuta av allt omkring sig! Det är lätt att sånt blir borttappat i alla stress, som råder i samhället idag.

  2. Jens jag tycker mig skönja ett visst svårmod i din första snöupplevelsen. Har du aldrig funderat på att ta med dig din flock och bli grannar till oss? Jag lovar att naturen är lika omvälvande! Jag lovar att du slipper snö!/Jan

  3. Jens skriver:

    Det finns fina vinterdagar. De där vindstilla med gnistrande sol och snötäckta fält. Men mest är en skånsk vinter antingen regnstorm, fuktig plus 3-graders-kyla som tränger igenom allt eller snöyra. Det sista gör att man får upp minst en timme tidigare för att röja allén upp till vägen eller i värsta fall skotta i 4 timmar för att överhuvudtaget komma in och ut genom dörren.

    Ingen av dessa vedermödor är dock tillräckliga för att överge mitt kära fosterland.

Kommentera

