Lånad tid varar inte i evighet

Tekla har levt på lånad tid i flera år.  Alla som har husdjur vet att man har sina fyrfota kamrater till låns en alltför kort tid

Fram till igår kväll verkade de fortfarande som om Tekla drabbats av en magåkomma men under natten har hon blivit allt sämre och det är snart dags för oss att ta adjö av världens tuffaste och modigaste lilla hund.

Vi vet inte när vi orkar uppdatera bloggen igen, men så småningom kommer vi säkert tillbaka.

Bilden togs förra söndagen när vi gick en lång promenad i Drakamöllan. Det känns som igår.

[Jens:] Detta har hänt. Tekla var i full fart förra helgen, sprang i backar, klättrade på färister, kort sagt var sitt vanliga glada, modiga, energiska jag. I veckan har hon kanske varit lite trött men inte oroväckande.
 
Ett problem har varit en tumör som börjat blöda och som hon slickat på. En uppblåsbar halskrage hjälpte lite, men inte helt.
 
I torsdags kväll gick jag själv med hundarna, tempot var ungefär normalt. Samma fredag morgon när vi tog en lite morgontur. Men sen skulle Anna gå morgonpromenaden med hundarna och då orkade Tekla bara en liten bit. Resten av dagen var hon enormt trött och hade diarré.
 
Lördag morgon ringde Anna Agrias veterinär som trodde att det kunde vara 50/50 om det var tumörerna eller ett olämpligt matintag, t.ex. svamp som spökade. Jag körde in till Djurapoteket i Lund och handlade dietmat och tabletter. Hon åt lite, men blev fortsatt tröttare.
 
På kvällen slog det mig att hennes inkontinens var som försvunnen. Så pass vaken var jag under dialysutbildningen så att jag insåg vad det berodde på. Troligen har Tekla drabbats av att njurarna slutligen lagt av. Troligen en kombination av ett par års medicinering med vätskedrivande medicin, möjligen bidrar tumörerna, möjligen någon olämplig föda. När njurarna lägger av finns ingen återvändo. Inom ett par dagar är kroppen full av urea som kroppen inte kan göra sig av med och man mår verkligen dåligt. Människor kan få dialys men det kan inte hundar. Mina misstankar bekräftades av att Tekla var ute ett par gånger och försökte kissa men inte klarade av att få ut många droppar. Jag ger inte upp hoppet i första taget, men där vid tolvtiden på natten förlorade jag det.
 
Anna la ut madrasser på golvet i stora rummet, vi sov alla tillsammans, Tekla bredvid min huvudkudde. På morgonen ringde Anna till distriktsveterinärerna. Tekla har inte fruktat något eller någon i sitt liv, men besöken hos veterinär och undersökningar på deras undersökningsbord har fått henne att darra av obehag och trycka sig upp mot mig. Därför känns det skönt att inte åka till ett djursjukhus med henne. Vi har borstat henne fin. Nu väntar vi på att veterinären ska komma. Annes Hus 15:07, söndagen den 18 november, 3 veckor före Teklas 13-årsdag.
Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Lånad tid varar inte i evighet

  1. Märit skriver:

    Alltid lika svårt att ta farväl av ett älskat husdjur. Det blir så tomt och saknade går så djupt.
    Varma styrkekramar skickas här!

  2. Vi känner med er.
    Anna och Jan

  3. catdogs skriver:

    Så sorgligt, förstår att ni har en tung tid nu…
    Tänker på er!.

  4. Mette skriver:

    Jag känner så mycket med er. Så ledsen jag blev för er skull. Tekla har varit modig och stark. Många många varma tankar och kramar till er från mig. Och än en gång tack för er hjälp når jag behövde den.
    Mette

  5. Eva i Stäket skriver:

    Nej, så tråkigt! Jag såg det först nu!!
    Jag känner med er och hoppas ni kan fokusera på allt det underbara ni haft tillsammans med Tekla under alla år.
    Eva med Rocky och Gordon

Kommentera

