Arkeologisk undersökning i garnförrådet

fugl ok Jag har en otrolig förmåga att gömma och glömma. Denna egenskap gör mej mest irriterad och frustrerad, men understundom leder den till glada överraskningar!

Häromdagen rotade jag som vanligt i mitt garnförråd efter ett eller annat garn. I plastboxen längst ner och längst inne i hörnet hittade jag till min stora förvåning en påse med en halvfärdig och skrynklig historia i isländskt Lopi-garn. Kontexten (de andra garnerna i lådan) antyder att påsen legat där i åtminstone  två-tre år. För mej var den en fullständig överraskning. Har jag verkligen ett så kort minne?

Påsen innehöll en tröjvariant i Jens-storlek av koftan Fugl som var till 80% klar. När minnet väl klarnade insåg jag att den gömts och glömts på grund av att jag fått fel antal maskor på oket. Det misstaget var snabbt åtgärdat och absolut ingen anledning att gömma undan en stickning som var nästan klar och dessutom mycket snygg.

Igår repade jag upp några centimeter och började på oket igen, denna gång med rätt maskantal. I  morse var tröjan klar och fick en omgång i tvättmaskinen*. Nu ligger den på tork och jag känner mej mycket nöjd, särskilt när jag ser att Jens går och tittar på den! Jag har stickat många plagg i de underbara garnerna från Island men det här är nog det snyggaste!

*Vår tvättmaskin har ett mycket bra handtvättprogram som är skonsammare än min manuella handtvätt. Jag maskintvättar alla handstickade plagg förutom de i jak-garn.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Arkeologisk undersökning i garnförrådet

  1. Anett skriver:

    Det där känns igen 🙂 Jag har alltid många projekt igång samtidigt och vissa tappar jag lusten för så totalt att de får vila på obestämd tid. Nyligen hittade jag en halvfärdig tröja i Fair Isle-mönster som jag började på till min då 11-årige son. Han är 28 nu…. men garnet (från Shetlandsgarn, ååå nostalgi!!) går ju att återanvända till nya roliga projekt. Och det tog mig i runda slängar fem år att virka ett överkast till dubbelsängen, för att mönstret kändes så förbannat tråkigt efter sådär tio rutor.

    Och sen plötsligt rasslar det till och jag gör färdigt ett antal projekt, och folk häpnar och undrar hur jag har TID att vara så produktiv. Jaja… sett i ett perspektiv gör jag oftast inte många knop på handarbetsfronten 🙂

Kommentera

