Mer Lopi!

annas lopi Nu kan både Jens och jag möta våren i nya Lopi-plagg. Jag har stickat en kofta till mig själv, och den kommer väl till pass redan nu eftersom vintern verkar återvända. Min kofta är mycket rymlig och jag tänker använda den som jacka med en tunnare tröja under.

Beskrivningen kan laddas ner gratis härifrån. För en gångs skull stickade jag en provlapp med mönstret men blev inte riktigt nöjd med färgerna och det intryck de gav. När jag bytte ut en av de grå nyanserna mot kolsvart, och lät två av färgerna byta plats, blev det helt annorlunda och mer i min smak.

Vi gillar verkligen Lopi. Det har kanske redan framgått?

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Mer Lopi!

  1. Oj, så snabbt du stickar! Tycker att det bara är några dagar sedan du visade Jens tröja!
    Snyggt blev det!

  2. Anna skriver:

    Jag stickar visserligen rätt snabbt, men min kofta var så gott som klar när jag hittade Jens halvfärdiga tröja.

  3. Erik skriver:

    Hej,

    Islandströjor är vackra och härliga plagg.
    Se min bildsamling här:
    http://www.flickr.com/groups/icelandic_sweaters/

  4. catdogs skriver:

    Den där tröjan är helt underbar!
    Och färgerna, precis så!
    Jag är rätt avis på er som kan sticka hela plagg.
    Tänk att alltid kunna förnya sitt favoritplagg, ifall man råkar
    tvätta fel, fastna på en spik eller spiller på sig något….
    Då kan man alltid sticka en NY likadan!! 🙂
    Själv får jag vara tyvärr glad om jag får ihop en grytlapp 😦 …

    • Anna skriver:

      Du kan ju sy, det önskar jag att jag kunde. Och stickning är nog mer en fråga om övning än talang. Det gäller att börja med något enkelt, typ en halsduk, så att man inte tappar sugen och så ska man välja ett riktigt vackert garn. Många börjar med lågprisgarner och då finns det risk för att man tappar sugen.

  5. Kristina skriver:

    Hej, jag är sugen på att sticka en islandskofta (snygg din blev!), men hittar inga beskrivningar på svenska. Behärskar du isländska/översätter eller finns mönstret på svenska? / Kristina

    • Anna skriver:

      Tackar! Skön är den också!

      Jag stickade efter en beskrivning på engelska, Istex brukar trycka upp engelska versioner av sina mönsterböcker. På http://www.islina.se finns några svenska beskrivningar till Lopi-plagg.Jag har sett tröjan Höstlöv uppstickad och den är så snygg.

Kommentera

