Får jag kalla dig Bosse?

bosseEn av våra grannar glömmer alltid vad Tage heter. Varje gång vi möter honom frågar han vänligt: – Hur är med Bosse?

Tage skulle mycket väl kunna heta Bosse. Jag har en god vän och f d arbetskamrat som anser att hundar ska ha människonamn så att man behandlar dem som individer. Själv hade han en hund som hette Roger. Roger var mycket empatiskt. Han var med på jobbet. Jag arbetade som säljare och ringde mycket kalla samtal. Roger kände att jag var lite nervös och satte sig bredvid mig. Allt gick mycket lättare när man höll ena handen på en hund.

Tages namnbyte fick mig att tänka på historier om midsommarfirande under min seglarperiod. Anna har insisterat på att jag ska föra dem vidare.

Ystad Segelsällskap hade fram till 80-talet många medlemmar som var vanliga jobbare. Flera hade byggt sina båtar själva. Flera var original och hade originella smeknamn. Till exempel Trådrullen, en tålmodig brevbärare som talade med tungspets-r och därför ombads uttala ordet trådrulle om och om igen till den gutturalt talande lokalbefolkningens förnöjelse. En annan figur som rörde sig i hamnen var Pantoffletjyven (potatistjuven) som hade tillgripit en potatis i sin ungdom. Där fanns även Klocke-Leif (urmakare) och Rige-Håkan (byggmästare).

Jag och min bror seglade med Mats, en fåordig, urstark och mycket slagfärdig murare. En gång när Håkans pimpinetta fru kom upp ur ruffen iklädd rosa sparkdräkt och ryschig blus sa Mats lakoniskt:
– Kolla, han har släppt ut na.

Midsommaraftnar firades i Vang, en mycket liten hamn på nordvästra Bornholm, precis söder om Hammerodde. En midsommarafton skulle jag och Mats segla dit, min bror gjorde lumpen och hade inte permission. Optimistiska som vi var bestämde vi att vi skulle handla öl och mat när vi kom fram till Vang. Så blev det stiltje. Riktiga män använder inte utombordsmotor och vi var riktiga män. Vi (jag) började paddla. Fem i sex insåg vi att loppet var kört. Då sa Mats:

– Jag har en dunk fikonvin.

Den stod där utombordsmotorn borde ha funnits.

5 liter fikonvin blev vårt midsommarfirande. Vår ankomst till Vang klockan elva på kvällen var inget bra exempel på gott sjömanskap. I hamnen var det rajtan-tajtan. Gladast av alla var Henry, en liten man med en stor Elvis-frisyr. När Henry drack för mycket alkohol ville han gärna slåss. Då fick Mats som tävlat i brottning i sin ungdom gripa in och bära bort honom vilt sprattlande. Henry var inte där ännu, han befann sig i sitt glada historieberättande stadium.

Henrys hemmabana var historier som egentligen hade liten substans men som kunde broderas ut till mycket längre historier. En sådan var när Mats hade fiskat upp en gast som fallit överbord. I verkligheten hade det tagit 15 sekunder. När Henry berättade historien tog det 15 minuter med många dramatiska vändningar.

Henry hade fått några nya danska vänner, Bernt och Dorte. Bernt bjöd på gammeldansk. Alla lät sig väl smaka. Henrys ögon var tårfyllda när han tittade på sina nyfunna vänner. Han hade bara ett bekymmer.

– Du är en himla grann tös, men jag har ett problem, jag kan inte säga det, sa han beklagande till Dorte.

Han gjorde en konstpaus, alla väntade spänt på fortsättningen. Bernt såg lite bekymrad ut. Jag kastade en blick på Mats som gjorde sig beredd att ingripa fall i fall. Så tog Henry sats och lättade sitt hjärta.

– Jag kan inte säga ditt namn. Får jag kalla dig Bosse?

Sensmoralen är; Om inget annat fungerar så kan du alltid kalla dem du möter för Bosse.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Hundar, Livet på landet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Får jag kalla dig Bosse?

  1. Tjena Bosse!

    Vad vi skrattade.

  2. Dan Gamble skriver:

    Hej Jens!

    När Roger blev Roger berodde det på att han helt enkelt med hela sin uppsyn lät meddela att ”han hette Roger” när vi hämtade honom.
    Så förblev det.
    Inser att en ett sådant ”tyst meddelande” kan vara beroende av mottagaren, så inför denne gode granne presenterar sig kanske Tage som Bosse.
    Studera honom noga nästa gång, även hundar har humor …..

    /UVHG

  3. Mette skriver:

    Härlig läsning haha – jag har faktisk en jobbar kompis som vi kallar Bosse (heter Bo)
    En dag när vi kom till jobbet och satte igång datan och skrivbords bilden kom fram hade Bosse varit där innan och ändrat lite 🙂 Bakgrunds bilden var en liten fin koala björn och överst på bilden stod det: HEJ JAG HETER BOSSE BUS 🙂 för det brukar jag att kalla honom 🙂

  4. Annika skriver:

    Vår älskade stora lufs till kanin heter Bosse! 🙂

  5. Jens skriver:

    En gång hamnade jag med några svenska tågluffare i en kupé på ett franskt tåg. De hade ett enhetsnamn på alla konduktörer. Som kallades, gissa vad… Bosse. När konduktören var på väg skrek de glatt: Här kommer Bosse.

Kommentera

