Färgstarkt

brynja blogJag undrar vad jag egentligen tänkte när jag valde garn till den här koftan. Grönt som drar åt lime är visserligen en av mina favoritfärger, men mest för sommarplagg och Léttlopi är ett mycket varmt ullgarn. Vinterplagg ska helst vara i murriga kulörer för att falla mig i smaken men min Brynja är limegrön med granatröda åttabladsrosor. Båda färgerna är mycket intensiva, och eftersom jag redan hade lagt principen less is more långt bakom mig valde jag silvriga knappar med bling-bling. Resultatet är iögonenfallande, det här är en kofta som verkligen syns och väcker uppmärksamhet.

Jag är själv lite överraskad över att jag är så nöjd med koftan, men jag blir glad bara jag ser den. Ännu gladare blir jag när jag tar på den och ser mig i spegeln för färgerna lyser verkligen upp det glåmigaste vinteransikte.

Nu har jag fått smak för mer eller mindre osannolika färgkombinationer och nästa Brynja ska bli dovt vinröd med mässingsfärgade rosor, sedan vill jag göra en granatröd med glaciärblå rosor. Garnet är inte extremt dyrt, det finns i massor av fantastiska färger och koftan är ganska snabbstickad. Möjligheterna är oändliga!

Färgerna heter Vårgrönt 1306 och Granatröd 1409. Färgåtergivningen är bäst på den stora bilden. Jag stickade den längre modellen, och nästa gång kommer jag att lägga upp tre maskor för ”steken”. En extra maska, som i beskrivningen, är alldeles för lite (åtminstone om man är lika katastrofalt dålig på att hantera en symaskin som jag är).

brynja 6brynja 3

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Färgstarkt

  1. Katarina skriver:

    Mycket snygg! Har inte prövat att sticka i Léttlopi eller annat islandskt garn, men blir sugen på att testa!

  2. Anna skriver:

    De isländska garnerna är stora favoriter hos oss. Vi så gott som bor i våra Lopi-plagg en stor del av året. De värmer även i det värsta skåne-vädret (kallt och fuktigt) och jag tycker mycket om att sticka med dom. Färgerna är så fina.

Kommentera

