En vit påsk

vit påsk2

Lönhult by Day

Aldrig hade man trott att en påskaftonsmorgon skulle starta med körning av snöslunga. Jag hade funderat på att kalla detta inlägg för ”Jag mardrömmer om en vit påsk”, men dels lät det lite pessimistiskt, dels steg temperaturen ovanför noll och jag ser just nu marken på gången upp till vedboden.

tyra extragulligTyra däremot, hon älskar snön. Det slår alla inomhushyss med hästlängder att skutta runt i snön. Hon växer varje vecka så att man knappt tror att det är möjligt.

Tage har det inte lätt. Först en valp, sedan de där förskräckliga katterna som hotar flockens trygghet. Mördarkatter är verkligen inget man kan ta lätt på.

Just nu har vi väldigt mycket rådjur på besök, de tycks ha svårt att hitta mat och äter tacksamt av den kornkross som vi sätter ut till dem. Vid frukosten i veckan kom en räv raskande över hygget. Då var det inte så kul att släppa ut katterna, men dels går de sällan ut just nu och nästan lika sällan längre än till en sovplats i stallet.

Snöfall är en bra ursäkt för att sitta inomhus, dricka te, göra försummad bokföring och planera årets grönsaksodling.

Jag och Anna kompletterar varandra. Anna är den mer erfarna odlaren som ser till att olika växter förkultiveras. Badrummet är fullt och katterna är portförbjudna. Jag kommer att bidra med rå muskelstyrka när det blir dags att bygga odlingsbäddar och högar av kompost.

Vi intresserar oss just nu mycket för möjligheterna till samodling. Jag ska bland annat prova med klassikern majs och bönor tillsammans i sommar.

Jag borde så här års vara ute och fälla träd. Även här har jag en ursäkt, skyddet på motorsågens startlina har skavts av så att motorsågen inte startar. Att jag skulle kunna släpa och stapla redan fällda träd har jag på något märkligt sätt förträngt.

Man kan ju alltid göra en kopp te och sätta sig i soffan och mysa med Tage.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

