Skam den som ger sig!

tomater1Fjorårets tomatskörd var usel så i år är vi extra taggade. Jag har sått röda, gröna, blå, randiga, bruna, svarta, gula, rosa, orange och vita tomater från jordens alla hörn. Med förra sommaren i färskt minne har det blivit ganska många sorter från Sibirien… Vi fantiserar redan om alla vackra och goda tomatsallader som vi ska äta i juli och augusti, för skörden är ju alltid som bäst innan verklighetens bistra sommarväder slår hål på drömmarna. När det gäller odling får man nog räkna förväntningarna och planeringen som halva nöjet. Blir skörden liten har man åtminstone haft roligt medan man studerade  frökatalogerna.

Ett av mina ständiga projekt – som aldrig lyckats – är melonodling. Men skam den som ger sej! Tekla älskade meloner och år efter år drömde jag om att få fram åtminstone en enda solmogen melon som jag kunde bjuda henne på. Nu är Tekla borta men mina melonambitioner finns kvar. Jag har läst på om melonodling under vintern och i år ska jag inte fokusera på sorter som sägs passa för nordiska förhållanden. Istället har jag valt ut melonsorter som har en extra kort utvecklingstid. Föga överraskande kommer många av dom från gamla Sovjetunionen. För säkerhets skull har jag också köpt fröerna från firmor i Sibirien och Ukraina, jag vill inte riskera att de samlats in från bortskämda och kräsna plantor som anpassat sej till solen och värmen i Florida eller Kalifornien.

Ingen sommar utan squashodling. Sommarsquash trivs överallt, oavsett väderlek, och i fjor upptäckte vi att även vintersquash är lättodlad och god. Favoriterna från i fjor får vara med i år också, och de ska få sällskap av några riktigt spännande gamla sorter från USA, Japan och Australien. Bara namnen får det att vattnas i munnen: Long Island Cheese, Uncle David’s Dakota Winter Dessert, Silver Edge, American Tonda, Australian Butter, Jarrahdale, Black Futsu, Kikuza, Chiriman…

Nu håller vi bara tummarna för att snön ska försvinna så att vi äntligen kan få upp vårt stora växthus.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Livet på landet, Trädgård och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skam den som ger sig!

  1. catdogs skriver:

    Fröer från Sibirien och Ukraina måste vara rätt drag i denna embarmliga kyla.
    Vit Påsk på Österlen…bara en sån sak!
    Positivt med snö dock när man har valp, rena tassar och inget att stoppa i mun 🙂

Kommentera

