Åtta år med Tage

Drakamöllan tage 4Idag fyller Tage åtta år. Det var lika många år sedan vi först träffade honom, minus tre veckor. Då var han så liten att han fick plats i min hand. Nu räcker inte mina bägge händer om hans huvud.

Jag har ofta sagt om honom att han fyllde ett tomrum som vi inte visste fanns. En mer trofast vän går inte att hitta. Tage har i princip två känslolägen. Ett överlyckligt när han är tillsammans med oss, ett resignerat när vi är skilda från varandra. Till skillnad från den självständiga Tekla som verkade tycka att det var rätt ok att vara ensam vill Tage vara så nära det bara går.

Tage har inte det mod eller förmågan att tänka i flera led som Tekla hade, istället har han fått en enorm empatisk intelligens som gåva. Tage vet alltid när han behövs. När min cancersjuke vän Robban var här och blev så trött att han behövde lägga sig för att vila, ja då kom Tage omedelbart och kröp upp intill honom för värme och skydd. Robban var riktigt rörd efteråt.

Tage har en otrolig förmåga att skaffa sig vänner, vid det här laget har tusentalet passerat. Även om han aldrig träffat vissa av dem mer än en gång, älskade han dem över allt annat just då. Även Muffin vars liv ibland blivit mer komplicerat än enkelt tack vare Tage, beundrar honom gränslöst. Bett med blodvite och hastig jakt på liten katt förändrar inte hennes delvis obesvarade kärlek.

Tage jobbar extra som trädgårdshjälpDet är kul om man delar intressen med sina bästa vänner. I mitt och Tages fall handlar det om grävande i jorden, utrotande av sly och rensande av diken. Ibland har detta intresse slagit över i spontant utrotande även av annan växtlighet. En gång fastnade en kvist på tvären i Tages mun vilket ledde till färd till Alf, veterinären, nedsövning och vissa bannor om övervikt.

Tages födelsedagar firas traditionellt med soppa och våfflor. Idag blir det Vichysoisse, nybakat bröd och våfflor med hemlagad sylt, kanske den kombination som går under det kryptiska namnet våffelsylt och vars ingredienser jag redan glömt.

Och Tage? Han ligger som alltid trofast vid mina fötter medan jag skriver detta.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Djur, Hundar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Åtta år med Tage

  1. Mette skriver:

    Grattis till Tage 🙂

  2. Kära Tage, det finns stora likheter mellan dig och min Jan. Han uppsöker kanske inte veterinär lika ofta som du men annars är likheterna fler än olikheterna. Därför förstår jag hur mycket Jens älskar dig.

    Grattis på födelsedagen Tage.
    /Anna

Kommentera

