Kött ruttnar i magen

GrönsakerJag började för en 12-13 år sedan att intressera mig för mat och hälsa. De började egentligen som en idé att hitta en ny vinkel på matlagning, sedan började jag läsa på mer och mer. Ju mer man läser, desto mer förvirrad blir man. Till slut kokade alla vetenskapliga rön och alla stridande skolor ned till två rekommendationer.

1. Ät mycket frukt och grönsaker
2. Ät olika sorters frukt och grönsaker

Följer man de två råden behöver man aldrig fundera på vad som innehåller vad och om det är nyttigt eller inte.

En sak blev jag inte klok på och det var varför kött är så onyttigt. Det finns en mycket stor samstämmig vetenskaplig bas som pekar på att riskerna för bland annat cancer och hjärt-kärlsjukdomar har direkt koppling till köttätande. Missförstå mig inte, fasorna i djurindustrin är det första och enda skälet man behöver för att helt eller delvis avstå från att äta kött. Likväl ville jag förstå hur skadorna på kroppen uppstår.

Anna hade en enkel och handfast hypotes; Det ligger och ruttnar i magen och bildar onyttiga ämnen. Jag muttrade lite om enzymer och om hur nedbrytningen i tarmarna tycks gå till och hade lite svårt att köpa hypotesen.

Det kunde inte gärna vara protein och aminosyrorna som bygger upp dem, flera av dem finns även i vegetabilier och ställer då inte till med någonting. Även om inte alla läkare är överens kan man nog även avfärda kolesterol och mättat fett. Tio år gick och jag fick fortsätta med att leva med att inte veta varför kött är så onyttigt.

Nu har en grupp forskare kommit fram till ungefär det som är Annas hypotes. Vid nedbrytningen av kött i tarmarna bildas skadliga ämnen som i sin tur orsakar sjukdomar.

Boven i röda köttet hittat (dn.se)
Intestinal microbiota metabolism of L-carnitine, a nutrient in red meat, promotes atherosclerosis (Nature Medicine, abstract)

Lite intressant är det att i studien jämförde man även med veganer som inte oväntat inte hade samma skadliga ämnen i sina kroppar.

För det första. Anna hade rätt. För det andra. Allt kokar ned till en och samma rekommendation. Ät mycket frukt och grönsaker.

Annonser

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Matfilosofi. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s