Pelargonfynd på Hovdala slott

agnesJag brukar få en utflykt i födelsedagspresent. I år kom födelsedagsutflykten av praktiska skäl några dagar före födelsedagen, men det är OK. I morse packade vi kaffekorgen, lastade in två hysteriskt förväntansfulla hundar i bilen och körde till Hovdala slott utanför Hässleholm.

Hovdala är en Göinge-pärla, och väl värt ett besök i sig, men idag var det ytterligare en attraktion som lockade. Svenska Pelargonsällskapet har nämligen utställning och försäljning i det lilla vackra slottsorangeriet denna helg och jag hoppades på att kunna hitta några av mina gamla favoritsorter. En gång i tiden hade jag massor av pelargoner men de senaste tio-tolv vintrarna har gått hårt åt min samling. I våras hade jag bara ett tiotal kvar och det kändes  faktiskt lite tomt. De gamla zonalpelargonerna är de jag saknar allra mest, och många av dom är tyvärr  svåra att få tag på. Några av de sorter jag förlorat fann jag faktiskt idag, men ingen Arbrå och ingen Heliga Birgitta och ingen Bodil. Däremot kom två, för mig helt okända, gamlingar med hem: Trönö och Skinnartorp. Jag vet ingenting om dom, förutom än att Trönö har stora och runda blomställningar i en ovanlig lilaröd färg, så det ska bli spännande att se vad det blir av dessa fynd.

Jag gillar pelargoner överlag, men just de gamla zonalerna ligger mig varmt om hjärtat. De är levande minnen av de människor som sparat och vårdat dom år efter år, människor som kanske inte lämnat så många anda spår efter sig. Min mormor är ett exempel. Hon hade aldrig råd att unna sig något onödigt men hon hade många pelargoner och hon visste sannerligen hur de skulle skötas. På de flesta foton jag har av henne kan man skymta stora och praktfulla plantor med massor av blommor. Jag skulle ge mycket för att kunna nypa en stickling av dom…

Om någon pelargonsamlare skulle råka hitta det här inlägget så vill jag gärna byta till mig Arbrå, Heliga Birgitta, Bodil och andra gamlingar. Jag har många sorter som jag kan dela med mig av: Tant Fridas Äppleblom, Gunborg, Anna-Britta, Blekinge, Rödbetspelargon, Drottning Viktorias Vilohem, Tornedalen, Geddeholm och den vackraste och tåligaste av alla, Agnes (se bilden som inte alls gör denna fantastiska gamla  pelargonsort  rättvisa).

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Pelargoner och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Pelargonfynd på Hovdala slott

  1. Familjen Olsson skriver:

    Hej Anna!
    Vad trevligt att få utflykter som present. Visst är det kul med pelargoner! Och särskilt de äldre sorterna. En av våra favoriter är just Heliga Birgitta. Vi hade med oss heliga Birgitta till Hovdala i helgen men de hade kanske tagit slut när du kom. Just nu vet jag faktiskt inte om vi har fler men vi kan kolla. Ska du på fler aktiviteter där Svenska Pelargonsällsket presenteras? Landskrona, Sofiero eller Ängelholm? Gå gärna in på vår familjeblogg om du är intresserad, där skriver vi lite om våra pelargoner. Googla efter Pelargonernas Rike så finner du den säkert.

    Mvh
    Familjen Olsson

    • Anna skriver:

      Hej!
      Roligt att just ni hittade mitt inlägg. Det var tack vare er fina blogg som jag fick reda på att Pelargonsällskapet skulle vara på Hovdala! Ja, alla era Heliga Birgitta-plantor var slut men ni hade en Cedergren-pelargon (Den gamla från Råå) till mej. Den sorten har jag önskat mej igen och nu står den och ”gonar” sej i skafferifönstret.

      Jag kommer att besöka fler pelargon-aktiviteter, och jag kommer nog att gå med i Sällskapet igen. Har förstått att där finns många som samlar på de gamla sorterna och de vill jag gärna vara med och bevara. Tack vare att jag själv delat med mej av sticklingar har jag kunnat få tillbaka många av de sorter jag förlorat. Och vem kunde ana att de IT-tekniker jag tidigare jobbade med, och trugade pelargoner på, är så bra på att sköta och föröka pelargoner😉

      Om ni har en Helig Birgitta är jag mycket intresserad. Kanske har jag något ni söker?

      Hälsningar
      Anna

      • Familjen Olsson skriver:

        Hej Anna!
        Vad kul att det var vår blogg som fick dig till Hovdala! Och visst är det roligt att även IT-tekniker fixar pelargoner. Vi tror att just pelargoner är på uppgång inom många olika sorters människor, det märks när man är ute och träffar folk för alla möjliga träffar man på, gammal som ung eller kvinna som man. Vår äldste son är också en samlare och pluggar och bor på korridorrum där han samlar pelargoner och pratar pelargoner med korridorkompisar.
        Du är så välkommen om du vill vara med i sällskapet, Vi har himla trevligt & får träffa så många trevliga likasinnade personer som har gemensamt intresse🙂
        Idag när vi vattnade sticklingar så letade vi efter en Heliga Birgitta och vi hittade 1 st! Den är inte så stor ännu men om du ska till någon av de aktiviteter som vi nämde så kan vi ta med den och då har den ju vuxit till sig. Sofiero är vi dock inte på fredagen men vi hoppas kunna vara där både lördag & söndag. Vi ska också till Trelleborg samt Ängelholm. Vi byter gärna med en Tant Fridas Äppleblom om du har möjligheet till det.

        Ha en fortsatt trevlig pelargonsäsong,
        Mvh
        Familjen Olsson

      • Anna skriver:

        Nu har jag satt Tant Fridas Äppleblom på rotning till er idag! Kul att kunna byta och så vill jag ju gärna sprida mina egna favoriter. Jag kommer till någon av aktiviteterna, vet ännu inte vilken. Tänkte också besöka Trädgårdsdagen i Bäckaskog 25 augusti.

        Tant Hilma fanns kvar, men jag hade lyckats göra slut på mina kontanter så det får bli nästa års inköp…

        Pelargonen är sannerligen ingen tantblomma längre. Min man Jens är ingen pelargonälskare (även om han kan erkänna att de passar bra i vårt gamla hus) men det har nog inte med kön utan med smak att göra.

        Ha det gott!

      • Familjen Olsson skriver:

        Ok, då hörs vi av var vi kan göra våra byten🙂
        Ha en fortsatt trevlig sommar

        Önskar
        Familjen Olsson

      • Familjen Olsson skriver:

        Glömde en sak….. Undrar om du fick tag på en Hilma Från Hovdala eller om de hann ta slut innan du kom? Det är också en gammal pelargon med en intressant historia. Själva har vi en Hilma här hemma som moderplanta men inga sticklingar. Däremot köpte vi Hovdalas kruka som hon så passande ska planteras i🙂

        Familjen Olsson

  2. Familjen Olsson skriver:

    Hej Anna!
    Ber om ursäkt att vi inte förstod att det var du som skrev på vår blogg om Drottning Viktorias vilohem. Vi är ju flera i familjen som läser och skriver på bloggen och vi kopplade inte ihop Anna och Annes Hus. Hur som helst, nu vet vi att det är samma person🙂 Vi vårdar din Heliga Birgitta och hon har växt till sig. Vad kul att läsa om dig angående dina intresssen, smålog lite när man kände igen sig på en del🙂

    Mvh
    Familjen Olsson
    Pelargonernas Rike

  3. Familjen Olsson skriver:

    Hej på er!
    Har tittat i eran blogg och jisses vilken expert på stickning du är Anna! Jättefina saker. Härligt hus som passar att ha pelargoner i .-) och himla söta hundar.

Kommentera

