Sommarkökets ljuvligheter

Muffin hjälper till med plantornaDet var helt underbart att laga mat i somras. En gång hade vi besök av goda vänner som sedan skulle köra vidare för att hämta ett hästsläp de hade köpt. Säljaren var försenad så plötsligt hade de två timmar över. – Vi fixar middag, sa vi. Så gick vi ut i köksträdgården och började kolla vad som var skördeklart. Det visade sig vara olika betor, morötter, grönkål, bondbönor, vitlök, zucchini, aubergine plus att vi hade färskpotatis hemma. Allt jag gjorde var att koka olika sorter, grilla zucchinin, fräsa auberginer med vitlök och salvia och woka grönkålen med olivolja och vitlök. Det var inga konstigheter, och en klick smör var det enda  tillbehör som behövdes.

Våra gäster åt som om de aldrig hade ätit förut. Dessutom gjorde Anna en paj på våra egna vinbär som efterrätt. En stor del av succén berodde på att grönsakerna var nyskördade, den andra på att vi haft väldigt goda sorter. Något så ödmjukt som en vanlig morot smakade som den ädlaste sparris, sorten heter Early Nantes.

Sommarens stora överraskning var en nepalesisk aubergine som heter Wenta, fröerna kom från Runåbergs, frukterna blev som fingrar och stektes genomgående med salvia och vitlök. Anna misströstade länge om de 50 olika tomatsorterna men till slut exploderade de med så mycket frukter att vi hade svårt att hinna med att äta upp alla. En väldigt enkel rätt som jag gjorde var att steka dem snabbt med olivolja och vitlök och servera med spaghetti. Rätt många rätter i vårt hushåll består av en eller annan grönsak som åker ned i en stekpanna med olivolja och vitlök och sedan slukas med välbehag.

En annan glad överraskning var sockermajs som påstås vara svårodlad, men i våra odlingsbäddar stortrivdes den tillsammans med tomater och bönor. Fröer från Premier Seeds. Vilken lyx att bara gå ut och plocka majskolvar!

Allt kan inte gå helt väl. Våra olika grönkålssorter angreps av insekter. Resten åts upp av rådjuren som bara blev fräckare och fräckare. Jag anlade ett par nya odlingsbäddar den här sommaren (som om det inte var nog med att gräva ut grunden till växthuset). I en av dessa skulle vi odla mangold och bönor. Trodde jag, rådjuren ville annorlunda. En kväll kom jag ut och då stod råbocken där och glodde på mig. Jag stirrade ilsket tillbaka och betraktade min uppätna mangold. Då börjar det där fräcka djuret skälla indignerat på mig för att jag stört honom i hans måltid.

Nästa år blir det viltstängsel. Vårt mål är att producera ännu mer. Jag har börjat inse att det är smartare att skörda och frysa in än att bara låta allting växa hej vilt. Fortfarande i november är vi självförsörjande på vitlök och morötter och vår frösådda lök har av någon anledning fått glädjefnatt och börjat växa igen.

Jag vet inte vad jag mer kan berätta förutom att jag denna sommar uppfann en ny sylt på krusbär, apelsin och stjärnanis och en annan med päron och ingefära.

Om Jens

Matlagningsintresserad hemmansägare.
Det här inlägget postades i Livet på landet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sommarkökets ljuvligheter

  1. Familjen Olsson skriver:

    Hej!
    Oh, vad det låter gott! Härligt att ha så mycket grönsaker att njuta av. Trist när andra objudna gäster äter upp dem. Låter som ett stort arbete att sätt upp stängsel. Här hemma har vi rådjur utanför tomten men de håller sig borta från våra pelargoner och det är vi tacksamma för. Vi har dock en häck runt tomten så kanske är det därför.
    Hoppas det kommer bilder på ert växthus när det är färdigt, ser fram emot detta.

    Mvh
    Familjen Olsson
    Pelargonernas Rike

Kommentera

