Snön faller

carpino4carpino1Jag beklagade mig över den milda och gröna skånska vintern. Tacka vet jag snö och minusgrader! För en gångs skull blev jag bönhörd och fick precis det jag önskade mig. Det har snöat och snöat och snöat och mer lär det komma. Jag är glad och hundarna är lyckliga. Tyra simmar genom höga drivor och gräver ner sig så att man bara ser ryggen och svansen. Tage uppträder som vanligt med en aning mer värdighet, men även han får understundom riktiga tokryck.

När vädret var som gråast och tristast plockade jag fram ett glödande rödorange ullgarn, Rennie Supersoft – vad annars, och stickade Carpino (här finns Ravelry-länk). Ett snabbt och roligt projekt, och en modell som fungerar till både jeans och kjol. Som alltid när det gäller stickdesign från Brooklyn Tweed var mönstret klart och tydligt och det färdiga plagget har perfekt passform. Jag skulle vilja sticka nästan allt från BT-kollektionerna!

Förutom att jag förlängde ärmarna från 3/4-längd till det som amerikanerna kallar ”bracelet length” följde jag beskrivningen till punkt och pricka. Jag stickade den tredje storleken och tröjan väger drygt 200 gram. Framstycket har ett enkelt hålmönster och runt halsringningen stickas en I-snodd. Resultatet är nästintill perfekt – nästa gång ska jag sticka vanlig resår istället för vriden, för den vrider sig verkligen och det ser inte snyggt ut. För övrigt är jag helnöjd!

Rennie Supersoft (som inte är samma garn som det aningen tunnare Holst Supersoft/Magasin Duett Supersoft) fungerar perfekt som ersättare för Brooklyn Tweeds Loft. Numera stickar jag inte ens provlappar utan litar på att masktätheten stämmer.

Det är inte så lätt att fotografera när snön vräker ner…

carpino2carpino3

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Snön faller

  1. Ping: Snart kan du köpa garn i min webbutik! | Annes Hus

  2. Ping: Efter nyår kan du köpa garn i min webb-butik! | Annes Hus

Kommentera

