Brolly – med lantlig styling

brolly smalpetal3I höstas efterlyste Maria Olsson någon som kunde sticka upp en av hennes modeller för tidningen Pom Pom Quarterly. Eftersom jag gillar både Marias design och Pom Pom nappade jag direkt!

Nu har vårnumret av Pom Pom äntligen kommit, med en bild på ”min” sjal. Det känns faktiskt riktigt häftigt!

Brolly är stickad i Magasin Duett Supersoft i  Aquamarine och Ice. Färgerna är valda av Maria och de för tankarna till svala försommarkvällar när man behöver något att svepa om sej. Brolly är en stor och generös sjal som kan bäras på massor av olika sätt. Själv föredrar jag att använda den som en gammaldags hjärtevärmare med snibbarna i kors över bröstet och knutna i ryggen.

Jag tröttnar aldrig på sjalar som denna – okomplicerad och avkopplande stickning med massor av räta varv, rena linjer utan onödigt pynt och möjlighet att låta två färger samspela och locka fram det bästa av varandra. Jag har  stickat en grön också, med ljus botten och mörkare ränder som den vackra Brolly som Kajsa stickade till Pom Pom. Planerar redan en tredje i varma färger som orange och blodapelsinrött.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Brolly – med lantlig styling

  1. vildkanin skriver:

    Jätte vacker och underbara färger.🙂

  2. Emilia skriver:

    Vilken snygg sjal!

  3. Emelie skriver:

    Jättefin!
    Hur mycket garn gick det åt?

    • Anna skriver:

      Det går åt tre nystan av huvudfärgen och två av den andra. Magasin Duetts Supersoft är drygt, det är 280 meter i ett nystan. Sjalen blir stor!

  4. catdogs skriver:

    Hej!
    Jag tittar in här titt som tätt, i hopp om att ni ska ha börjat skriva igen!
    Tycker om att läsa om ert liv på landet som har så många parareller
    med vårt, men ändå är så annorlunda.
    Skriv snart igen!

    • Anna skriver:

      Vi har fullt upp just nu, och bloggen har inte haft så hög prio de senaste månaderna men men en kommentar som din kan man ju bara inte motstå. Jens kastade sej över datorn på direkten!

Kommentera

