Grönt från vår trädgård

DSC_0043Många klagar över vädret, men inte jag. Växlingarna mellan lagom varma och lite svalare dagar med regn är gynnsamt för allt som växer i vår trädgård. Vi kan skörda mängder av fräsch och god sallad varje dag och njuter av mat som är både vacker och god. Färgglada och delikata salladsblad är nog det jag längtar mest efter på våren och jag sår dom så fort jorden reder sej.

Annars ser vår trädgård ut som om Christo varit här och gjort en installation med fiberduk. Rådjuret Råberts glupskhet överträffar alla tidigare rådjurshärjningar och enda sättet att rädda grönsakerna och andra begärliga växter tycks vara att täcka dom. Det är inte snyggt men får duga till nästa år när vi ska sätta upp staket runt köksträdgården.

När Tekla levde var det inga vilda djur som vågade ockupera vår trädgård. De som försökte blev omedelbart bortjagade och vågade sej inte hit igen. Hon var en tuffing, vår Tekla. Å andra sidan kunde Tekla själv åstadkomma en del skador på grödorna. Jag minns fortfarande alla zucchinis med märken efter cockertänder som jag skördade häromåret.

Helgen ska bli regnig här i Skåne. Jag ser fram mot en dag eller två med lite läsning, stickning och tedrickning. Det är ganska tungt att jobba i trädgården och några lugna dagar skadar säkert inte kroppen.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Djur, Grönsaker, Livet på landet, Trädgård, Vilda djur. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Grönt från vår trädgård

  1. catdogs skriver:

    Det är en sann lycka att få skörda det man själv har sått! Den eviga drömmen om
    ett självhushåll väcks åter till liv, då jag ser er fina krispiga sallad!
    Antar att ni också har eller har läst, John Seymours underbara bok från 1976
    om självhushållning. Om inte, så låna den på biblioteket!
    Det är en riktig bibel, där finns allt man behöver veta för att klara sig.

  2. Familjen Olsson skriver:

    Salladen ser så god ut! Vi har tyvärr inte varit så duktiga på att så sallad men efter att vår granne sår en massa sallad och vi fått smaka på den så har vi nu lite sent sått plocksallad. Har du några tips på sallad som man kan så sent och som gror ändå?

    • Anna skriver:

      Förlåt att jag dröjt med att svara.

      Ruccola gror utan problem även i varmt väder. Det brukar cossallat också göra. Cossallat kallas även romansallat eller romersk sallad och finns både grön, röd och grön-röd – alla är lika goda. Och sallat gror ju snabbt så det kan vara idé att så sallat just nu när det är svalt och fuktigt väder. jag ska själv så en andra omgång av mina favoritsorter.

      Har någon gång hört eller läst att sallat gror fint även i högsommarvärme om man vattnar flitigt med riktigt kallt vatten. Har inte tetstat det själv men kan ju vara värt ett försök.

      Lycka till!

Kommentera

