Nöjd OCH stolt!

IMG_1735Jag minns inte hur det var med Göran Persson. Var han bara nöjd och inte stolt, eller var det tvärtom? Stolt men inte nöjd?

Jag är i alla fall både nöjd med och stolt över min Corrina! Garnet är Rennie Supersoft och beskrivningen kommer från Brooklyn Tweed. Med den kombinationen kan resultatet bara bli perfekt.

Själva stickningen var lätt och rolig men när jag skulle sy i ärmarna fick jag stora problem. Jag följde beskrivningen, och alla mått stämde, men ärmkupan var alldeles för kort i förhållande till ärmhålet. Efter flera försök (i januari 2013) gav jag upp och den nästan färdiga tröjan åkte ner i en av mina korgar.

Förra helgen, alltså två år efter mina första misslyckade försök, sydde jag i ärmarna och det stämde direkt. Jag insåg att ärmkupan måste sträckas ordentligt för att passa i ärmhålet – det fattade jag inte första gången. Resultatet är en fin och nätt a-linje, nästan lite skräddad över axlar och ärmar, och tröjan väger bara 205 gram.

Jag tycker om att bilden visar tre av mina stora intressen: Stickning, böcker och historia.

Om Anna

Stickar, samlar på garn, tittar på fåglar, läser och lyssnar på musik (mest Bob Dylan och gamla blues-farbröder). Min garnsamling är enorm (jag överdriver inte, jag har verkligen mer garn än det ryms i en normalstor garnbutik). Kan baka bröd och kakor men inte laga mat. Tycker om alla sorters växter, men ogillar trädgårdsarbete. Vegetarian sedan mer än 30 år. Humanist på villovägar, jobbar numera i IT-branschen.
Det här inlägget postades i Garn, Stickning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nöjd OCH stolt!

  1. catdogs skriver:

    Jag skulle också vara glad och stolt om jag kunde sticka så!
    Ärmsluten och nederkanten samt den lilla rutan i halslinningen är såå fint!
    Förstår av vikten och att den är lite a-linje formad att den nog är skön att ha på sig.🙂

  2. Anna skriver:

    Tackar! Det blev en härlig tröja av något som först kändes som ett fiasko. Vilken tur att jag inte rev upp utan bestämde med för att försöka igen. Du som kan sy skulle säkert förstått att ärmkupan behövde sträckas men för mej var det inte självklart.

    Synd att du inte stickar. Min butik http://anneshusgarn.tictail.com har smygöppnat och där finns några riktiga kvalitetsgarner. Fler färger kommer i morgon (och fler knappar).

    Eftersom det räcker med 200-300 gram av de här garnerna blir det ganska billiga plagg. Jag drar storlek M (38/40) och mina brukar väga en bra bit under 250 gram. Jag tycker att det är härligt med de här lätta tröjorna, som värmer trots att de väger så lite.

  3. Katarina skriver:

    Mycket snygg! Vore roligt att få se en bild med dig i tröjan så att man ser passformen!

    • Anna skriver:

      Hmm, jag gillar ju inte att stå framför kameran ;-(

      Tveka inte om du är sugen på att sticka den – var ett snabbt projekt förutom det sista momentet med att sy i ärmarna. Men det berodde enbart på mej.

      • Katarina skriver:

        Nä, jag gillar inte heller att stå framför kameran, men jag gör det för att bättre se hur resultatet blev, med storlek och passform och så.
        Det mesta från BrooklynTweed-gänget hamnar ju i önskelistan, kan mycket väl tänka mig att sticka denna framöver 😊

Kommentera

